Frustrationen bland Essitys aktieägare: ”Ingen är särskilt nöjd”

Avknoppningar trendar bland konsumentbolagen, men hos Essity där renodlingar ”sitter i DNA” är det tyst. Nu växer frustrationen bland aktieägarna.
– Hon har kloka tankar kring hur man ska utveckla bolaget, men nu börjar smekmånadsperioden ta slut, säger Lars Söderfjell om relativt nya vd:n Ulrika Kolsrud.

Aktieägarnas frustration mot Essity växer. Foto: TT / Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Flera avknoppningar sker bland globala konsumentjättar. 14 oktober meddelade Johnson & Johnson att de avyttrar sin ortopedi-division. Så sent som i dag, den 15 oktober, meddelade Unilever att de säljer Kate Sommerville-märket till Selena Gomez-grundade Rare Beauty.

Samtidigt står Essity-aktien och och stampar, och nu pyr frustrationen bland aktieägarna.

– Det har varit flera kvartal där man har missat förväntningarna litegrann hela tiden. There's always something och är det inte valutaeffekter så är det tullar i Kanada. Vi är långa i Essity och äger ganska mycket i fonder och portföljer, säger Lars Söderfjell.

– Vi börjar bli frustrerade som ägare för att kursen inte reagerar.

Oskar Lindström, som bevakar bolaget på Danske Bank, delar den bilden.

– Finns inte någon aktieägare som är särskilt nöjd, men sedan är kräftgången inte något nytt för den här aktien. Det kan ha varit en av anledningarna som bidrog till att Magnus Groth valde att sluta, det kändes som att det behövdes en nystart.

Det var den 1 juni som Ulrika Kolsrud formellt tog över efter Magnus Groth. Dessförinnan var hon affärsområdesansvarig för ”Health & Medical”.

Essitys tre affärsområden

  • Health & Medical (20 procent av nettoomsättningen) som inkluderar produkter inom bland annat inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling.

  • Affärsområdet Consumer Goods (54 procent av nettoomsättningen), hygienprodukter som säljs i detaljhandeln.

  • Professional Hygiene (26 procent av nettoomsättningen), hygienlösningar för kommersiella användare.

Avknoppning kan bli aktuellt

Lars Söderfjell säger att det är flera faktorer som ligger bakom den dystra kursutvecklingen.

– Man har inte lyckats övertyga marknaden om en strukturell tillväxt och att man är beredda att fortsätta arbeta med aktieägarvänliga åtgärder. Vi för en dialog med bolaget, men upplever att Essity är passiva i att förändra synen på sin egen aktie.

Under 2023 gjorde Essity en strategisk översyn för att undersöka en potentiell avknoppning av sin europeiska private label-verksamhet inom konsumentprodukter (Consumer Tissue Private Label Europe). Bolaget kom sedan fram till att de ville behålla delen.

Oskar Lindström säger att avknoppningar ”sitter i Essitys DNA”. De bildades som en SCA-avknoppning och sålde sin kinesiska tissue-verksamhet, Vinda, 2024. Han utesluter inte att en avknoppning av den europeiska private label-verksamheten kan bli föremål för försäljning på nytt.

– De fick väl inga attraktiva bud senast, men det är inom den delen som de konsumerar pappersmassa som historiskt sett har skapat mycket volatilitet i intjäningen. Så det kan ligga i tangentens riktning.

Han ser dock ett behov av andra åtgärder först – och kallar Essitys volymtillväxt för ”anemisk”. Han lyfter fram att Essity har haft ett växande gap mellan bruttomarginal och rörelsemarginal, vilket tyder på att de fasta kostnaderna har ökat.

Det var något som vd Ulrika Kolsrud också lyfte fram i den senaste kvartalsrapporten där det stod att de kommer ”behöva sänka bolagets kostnadsnivå”.

– Det är bättre att börja med ett besparingspaket, vilket är det många andra bolag också gör och något som bolaget kan kontrollera till 100 procent själva. Där skulle man kunna öka takten på återköpen. Därefter kan strukturaffärer bli aktuella, säger han.

”Smekmånadsperioden slut”

En stark balansräkning – och potentiella avyttringar – skulle göra Essitys kassa välfylld. Men några förvärv tror inte Oskar Lindström att Essity kommer att genomföra i det första steget.

– De kanske ökar takten på aktieåterköpen, och vill säkert köpa något inom framför allt Health & Medical, men problemet är att det man kan köpa där har högre värderingar än Essity värderas till. Det är svårt att göra ett sånt förvärv om aktien inte har momentum, det kan slå fel om det blir nye vd:ns första strategiska beslut, tror jag.

Vad anser du om Ulrika Kolsrud hittills?

–  Jag jobbade själv på SCA i tio år och hon är en duktig kommunikatör och kommer från den del av verksamheten som är framtiden för Essity. Sedan har hon ett tufft läge där hon kommer in i ett läge där marknaden är svag.

EFN ställer också frågan till Lars Söderfjell.

– Har träffats ett par gånger och hon har kloka tankar kring hur man ska utveckla bolaget, men nu börjar smekmånadsperioden ta slut och man vill se initiativ som driver tillväxt.

Essity släpper sin kvartalsrapport för det tredje kvartalet den 23 oktober.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;