Fyra andra vägar som Iran kan gå – utan att stänga sundet

Irans retorik om att helt stänga Hormuzsundet har varit påtaglig. Men DNB Carnegie "ifrågasätter starkt Irans förmåga" att helt stänga sundet. I stället lyfter de fram fyra andra sätt som landet kan störa den kommersiella sjöfarten på.

Iranskt anfall över Israel till vänster. Fraktfartyg till höger.
DNB Carnegie tror inte att Iran kommer att stänga Hormuzsundet. Foto: TT Nyhetsbyrån
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

DNB Carnegie fäster inte särskilt stor vikt vid att det iranska parlamentet godkänt att stänga Hormuzsundet eftersom det främst handlar om att passera ett ”byråkratiskt hinder”.

Analyshuset upplyser om att det är Irans nationella säkerhetsråd som har den faktiska beslutanderätten i frågan.

"Vi ifrågasätter starkt Irans förmåga och kapacitet att genomföra en fullständig och långvarig stängning av Hormuzsundet", skriver DNB Carnegie i sin analys.

Fyra andra vägar Iran kan gå

Vidare spår analyshuset fyra olika scenarier på hur Iran skulle kunna störa den kommersiella sjöfarten genom Hormuzsundet – utan att helt stänga sundet.

1: Sändningsstörningar som gör navigering svårare och mindre säker.

2: Ökad trakassering av fartyg med patrullbåtar som kan tvinga fartyg att resa i konvojer med skydd.

3: Användning av sjöminor i avskräckande syfte.

4: Användning av ballistiska missiler och drönare.

Omkring 25 procent av världens sjöburna handel med olja och oljeprodukter passerar genom Hormuzsundet, liksom ungefär 20 procent av den globala exporten av flytande naturgas.

Inga rederier har stoppat trafiken

Hittills har inga rederier meddelat att de stoppat trafiken genom Hormuzsundet rapporterar branschtidningen Shippingwatch enligt danska Marketwire.

"Man ska vara försiktig med att måla fan på väggen från början. Det är fullständigt orealistiskt att Hormuzsundet skulle stängas. Risken är snarare att vi får en situation liknande den vi ser i södra Röda havet", kommenterar analytikern Lars Jensen till Shippingwatch.

Enligt DNB Carnegie indikerar bettingsajten Polymarket en 44-procentig sannolikhet för att Iran kommer att stänga sundet under 2025.

Vid 13.15-tiden på måndagen handlades det danska fraktkonglomeratet Maersk samt den tyska fraktjätten Hapag-Lloyd nära oförändrat.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;