Gucci-optimism lyfter Kering – rusar på börsen

Kering lyfter över 9 procent på Parisbörsen efter att bolaget slagit estimaten för det tredje kvartalet. Lyxjätten handlas nu på årshögsta efter att Luca de Meo tillträtt som vd och påbörjat en renodling av verksamheten, bland annat genom försäljningen av L’Oréal.

Gucci-väska som hålls av en modell på en catwalk.
Gucci är ett av Kerings varumärken. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Kering lyfter över 9 procent på Parisbörsen. Det kommer efter att försäljningstappet har minskat och att man slog vinstförväntningarna i det tredje kvartalet.

Den franska lyxgiganten har varumärken som Gucci, Saint Laurent och Balenciaga under sig. 15 september tillträdde Luca de Meo som ny vd. Han kommer närmast från en roll som vd för den franska bilkoncernen Renault.

– Kering handlas primärt på förväntningar om att den nye vd:n kan skapa ordning och reda, få ordning på balansräkningen och kunna pånyttföda Guccivarumärke, sa Bernstein Researchs sektorchef Luca Solca till EFN tidigare.

Har nyligen sålt L'Oreal

Under kvartalet nådde Kering en omsättning på 3,4 miljarder euro. Det var 5 procent lägre än under jämförelsekvartalet i fjol, men en förbättring från det andra kvartalet när försäljningen föll med 15 procent på årsbasis. En liknande trend syns för Gucci.

Tidigare i veckan har Kering meddelat att man säljer L'Oreal för 5,7 miljarder dollar. Detta efter att De Meo har velat se över bolagets skulder och renodla modeverksamheten.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;