Hålet i Novo Nordisks portfölj – men analytiker ser köpläge
Novo Nordisk har tappat över 60 procent i börsvärde sedan toppen i juni i fjol.
När aktien förra veckan föll ytterligare efter Eli Lillys positiva studiedata blev en sak tydlig: det danska läkemedelsbolaget har en lucka i sin produktutveckling.
– Det finns en oro över att Novo inte har någon massproducerbar, nästa generations oral produkt, vilket lämnar ett hål i portföljen, säger Barclays analytiker Emily Field.


I takt med framgångarna för fetmamedicinen Wegovy och diabetesläkemedlet Ozempic rusade Novo Nordisk till drygt 1 000 danska kronor i juni 2024. Men sedan dess har kursen fallit brant – ned över 60 procent till dagens nivåer kring 400.
Bakom tappet ligger en kombination av ökad konkurrens och interna motgångar.
Medan konkurrenten Eli Lilly har stärkt sin position med lovande fas 3-data för sitt nya fetmapiller Orforglipron, har Novo Nordisks egen produktkandidat Cagrisema inte levt upp till förväntningarna i kliniska studier – något som ytterligare har urholkat investerarnas förtroende.
Trots det behåller Barclays sin köprek på aktien, men bankens Novo Nordisk-analytiker Emily Field ser osäkerhetsfaktorer som kan tynga utvecklingen på kort sikt.
– Vi behåller vår övervikt-rekommendation på aktien, men tror att den har svårt att överprestera tills det finns mer klarhet i hur Wegovy-recepten utvecklas efter att kompounderingen försvinner i maj, säger hon.
Tuffare marknadsklimat efter Eli Lillys studiedata
Bakgrunden är att vissa amerikanska apotek har tillverkat egna versioner av semaglutid – den verksamma substansen i Wegovy – på grund av leveransbrist. Från och med maj sätts ett stopp för denna typ av tillverkning, vilket gör att efterfrågan på den godkända produkten nu sätts på prov.
När Eli Lilly dessutom nyligen presenterade positiva resultat för en ny diabetesbehandling reagerade marknaden med att sänka Novo ytterligare. Enligt Emily Field var reaktionen delvis motiverad.
– Det finns en oro över att Novo inte har någon massproducerbar, nästa generations oral produkt, vilket lämnar ett hål i portföljen, säger hon.
Men trots den växande konkurrensen tror Barclays att båda bolagen har en stark framtid.
– Vi tror att både Novo och Eli Lilly kommer att förbli marknadsledare, säger Field.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
