Prenumerera

Handel för 8,8 miljarder under påsken

Godis för en knapp miljard är en av veckans största utgiftsposter.
Sammantaget spenderar svenskarna 8,8 miljarder kronor i dagligvaruhandeln under påsken, enligt en undersökning från Svensk handel.

Handel godis
Tillsammans med jul och midsommar är påsken årets viktigaste period för dagligvaruhandeln. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 18 apr. 2025, 17:13Uppdaterad: 18 apr. 2025, 17:13
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Den genomsnittliga svensken lägger spenderar 200 kronor på godis under påskveckan enligt den månatliga handelsbarometern från Svensk handel.

Även i sällanköpshandeln spelar påsken en viktig roll.
– Nära hälften planerar att genomföra någon form av påskkampanj i år. För många lite mer nischade företag, exempelvis inom konfektyr, kan kommande dagar vara några av årets viktigaste, säger Maria Mikkonen.

Högtrycket i matbutikerna beräknas samtidigt skapa motsvarande 1 150 arbetstillfällen när behovet av extra personal ökar.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;