H&M rusar på rapportlyft: "Ett kvitto på att det går åt rätt håll"
H&M:s starka rapport fick aktien att stiga tvåsiffrigt på torsdagsmorgonen.
Klädjättens vd Daniel Ervér ger sin syn på rapporten som slog marknadens förväntningar.
– Det ett kvitto på att vi påbörjat en förbättringsresa och att det går åt rätt håll, säger han.

Det är en märkbart glad och pratsam Daniel Ervér som tar emot i takvåningen på H&M:s huvudkontor i centrala Stockholm.
På morgonen har han rapporterat ett tredje kvartal som inte bara överraskade positivt utan slog analytikernas prognoser – med råge. Försäljningen ökade visserligen med måttliga två procent men rörelsemarginalen innehöll en förbättring med hela 40 procent jämfört med samma period förra året.
– Först och främst är det ett kvitto på att vi påbörjat en förbättringsresa och att det går åt rätt håll. Kunderna uppskattar hur vi förbättrat vårt sortiment och stärkt våra kollektioner. Det är grunden för vårt starka resultat i tredje kvartalet, säger Daniel Ervér.
Hittills under H&M:s brutna räkenskapsår har modekedjan sålt kläder, heminredning och accessoarer för 57 miljarder kronor och levererat ett rörelseresultat på 4,9 miljarder kronor. Det innebär nu att marginalmålet på 10 procents rörelsemarginal är inom räckhåll. Marginalen i tredje kvartalet låg på 8,6 procent – för ett år sedan var den 5,9.
Det är grunden för vårt starka resultat i tredje kvartalet.
Lyfter det långsiktiga arbetet
Positiva omvärldsfaktorer som en stark krona, låga bomullspriser och sjunkade fraktkostnader spelar in men Daniel Ervér framhåller det långsiktiga förbättringsarbete som pågår överallt inom H&M-koncernen. Antalet butiker har dragits ned, klädkollektionerna har blivit mindre spretiga samtidigt som kostnadskontrollen har skruvats åt ordentligt.
– Visst stämmer det att faktorer som tidigare spelade mot oss just nu spelar med oss. Men en tydlig majoritet av resultatförbättringen är en konsekvens av vår operationella kostnadskontroll. Teamen ute i verksamheten har gjort ett grymt bra jobb.
Daniel Ervér tror att den positiva trenden i böckerna håller i sig. H&M har ett positivt internt och externt momentum just nu. Kunderna gillar modekedjans utbud och hela organisationen drar åt samma håll. Men det finns orosmoment och de stavas främst höjda amerikanska tullar och dess komsekvenser. Daniel Ervér menar att det redan nu syns tecken på stigande priser till följd höjda tullar på varor som importerats till USA.
– Det kan slå mot vår bruttomarginal och just nu finns en viss osäkerhet kring styrkan hos de amerikanska konsumenterna.
Finansiella instrument i artikeln
