H&M:s försäljning lägre än väntat – bättre vinst

H&M redovisar ett bättre resultat än väntat för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, trots att försäljningen kom in något lägre än prognoserna. Klädjätten lyfter fram framsteg inom e-handel och utvalda produktkategorier, men konstaterar samtidigt att resultatet tyngts av en "dyrare dollar".

Daniel Ervér, vd för H&M.
Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

På torsdagen öppnade den svenska klädjätten H&M sina böcker för det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Det gjorde man med en försäljning som var något lägre än väntat, samtidigt som resultatet var bättre än analytikerna befarat.

Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. För juni månad 2025 förväntar man sig en försäljning som ökar med 3 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år då man hade en negativ försäljning (försäljningstapp på 6 procent).

"Fokus på kostnadskontroll"

I rapporten väljer Daniel Ervér att lyfta fram bolagets fokus på kostnadskontroll.

”Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling", skriver vd Daniel Ervér i rapporten.

Bättre resultat än väntat

Periodens resultat – både rörelseresultat och på sista raden – var bättre än analytikerna hade förväntat sig.

Samtidigt lyfter vd Daniel Ervér fram att resultatet tyngts av högre inköpspriser.

"Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kunderbjudandet", heter det i rapporten.

Under räkenskapsåret 2024/2025 planerar H&M nu att stänga 200 butiker – mot tidigare 190 butiker. Samtidigt ska 80 nya butiker öppnas och bolaget håller därmed fast vid sin tidigare plan.

H&M:s andra kvartal, Infronts analytikerestimat inom parentes

Omsättning: 56 714 miljoner (56 881 miljoner)

Bruttoresultat: 31 425 (31 312 miljoner)

Bruttomarginal: 55,4 procent (55 procent)

Rörelseresultat: 5914 miljoner (5560 miljoner)

Rörelsemarginal: 10,4 procent (9,8 procent)

Nettoresultat: 3 962 miljoner (3 894 miljoner)

H&M följer ett brutet räkenskapsår och det andra kvartalet sträcker sig från mars till maj.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;