Här är avtalet som Trafikverket anklagas för att bryta mot

Miljardprojektet på Ostkustbanan pausas – trots ett statligt avtal som Gävles kommunstyrelseordförande menar lovade dubbelspår och ny station. Nu talar hon om brutet löfte, och EFN kan visa vilket dokument det handlar om.

– Staten har lovat att leverera järnvägen. Vi har lagt ner hundratals miljoner på planering och förberedelser. Nu riskerar allt att stoppas. Det är ett avtalsbrott, säger Gävles kommunstyrelseordförande Åsa Wiklund Lång (S) till EFN.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

När EFN tidigare rapporterade om Trafikverkets nya förslag till nationell plan kallade Gävles kommunstyrelseordförande Åsa Wiklund Lång (S) beskedet för ett avtalsbrott.

Nu kan EFN visa vilket avtal hon syftar på – ett dokument undertecknat av staten, Gävle kommun och Region Gävleborg, där utbyggnaden av dubbelspåret Gävle–Kringlan och stationen Gävle Västra är uttryckligen inskrivna som förutsättningar för stadens bostadssatsning i området Näringen.

Ett löfte om järnväg – och 6 000 bostäder

Avtalet skrevs redan i december 2017 som en del av regeringens initiativ ”Större samlade exploateringar med hållbart byggande”. Där åtar sig Gävle kommun att bygga 6 000 bostäder i den nya stadsdelen Näringen, medan staten – genom Trafikverket – ska stå för dubbelspåret mellan Gävle och Kringlan samt den nya stationen Gävle Västra, som en förutsättning för att stadsutvecklingen ska kunna genomföras.

– Staten har lovat att leverera järnvägen. Vi har lagt ner hundratals miljoner på planering och förberedelser. Nu riskerar allt att stoppas. Det är ett avtalsbrott, helt enkelt, säger Åsa Wiklund Lång till EFN.

I Trafikverkets nya förslag till nationell plan, som presenterades i september, görs ett omtag för hela sträckan Gävle–Kringlan. Kostnaden har enligt myndigheten fördubblats till omkring 16 miljarder kronor, och byggstarten skjuts på framtiden.

Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket, avvisar att myndigheten brutit några löften:

– Det är inte ett löfte, det är en utredning. Kommunerna uppfattar ibland en planeringsprocess som ett löfte – så fungerar det inte. Vi måste först veta vad det kostar innan vi kan fatta beslut, säger han till EFN.

Avtalet binder ihop järnväg och bostäder

I avtalet från 2017 anges att påbörjad utbyggnad av Ostkustbanan till dubbelspår med ny sträckning mellan Gävle och Kringlan är en förutsättning för bostadsutbyggnaden i Näringen.
Kommunen ska bekosta lokala investeringar i mark och vägar, medan staten står för de statliga järnvägsåtgärderna.

Sedan avtalet tecknades har Gävle kommun investerat uppskattningsvis 200–300 miljoner kronor i planarbete, markberedning och anslutande infrastruktur.

– Vi står redo att bygga, men staten drar undan rälsen, säger Åsa Wiklund Lång.

Om Trafikverkets nya plan står fast kan hela stadsutvecklingen på Näringen frysa inne.
Utan dubbelspår kan godsbangården inte flyttas, och utan flytt finns ingen plats för den nya stadsdelen.

– Det här drabbar inte bara Gävle. Det påverkar hela Norrlands exportkedja, säger Åsa Wiklund Lång.

Trafikverket menar dock att arbetet fortsätter – men i en annan takt och med en ny ekonomisk analys:

– Det vore inte ansvarsfullt att köra på som om ingenting hänt när kostnaderna har fördubblats. Vi måste se till att varje miljard ger största möjliga samhällsnytta, säger Jonas Eliasson.

Beslut väntas 2026

Regeringen väntas fatta beslut om den slutliga nationella planen våren 2026.
Till dess fortsätter Gävle kommun sitt arbete utifrån 2017 års avtal – men osäkerheten är stor.

– Vi behöver ett besked. Annars riskerar hundratals miljoner att gå förlorade, säger Åsa Wiklund Lång.

Se inslaget Planen för järnväg sågas regionalt här:

Madelene LinderstamReporter, fotograf och redigerare Gävle EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;