Massiva kritiken mot nya järnvägssatsningen
Tusen miljarder satsas på infrastrukturen kommande tolv år. Men Trafikverkets nationella plan fick ett ljummet mottagande på många håll. Järnvägen, kronjuvelen bland trafikrelaterade misslyckanden, kommer att vara återställd först om 25 år. Lokalt oroas politiker för näringslivets förutsättningar.
– Ur ett Skåneperspektiv är det förödande för arbetsmarknad och investeringar, säger Anna Jähnke (M), regionråd Skåne.

Trafikverkets rapport ”Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037” presenterades i slutet av september. Sammanlagt satsar staten 1 171 miljarder på underhåll och utveckling av järnvägar, vägar samt sjö- och luftfart under de kommande tolv åren. Nu återstår remissförfarande och ett regeringsbeslut.
Men den tidsangivelse som kanske uppmärksammades mest landar längre in i framtiden – 25 år, den tid som enligt Trafikverkets generaldirektör, Roberta Maiorana, krävs för att hantera det eftersatta järnvägsunderhållet.
Hård kritik till förslaget
Då EFN Finansmagasinet talar med näringslivsföreträdare och politiker är det emellertid främst att många stora projekt skrinläggs som de är kritiska till. Samtidigt återkommer åsikten att bara det faktum att situationen utretts och ett skarpt förslag ligger på bordet är positivt oavsett prioriteringarna.
– I stort sett tycker jag det är väldigt, väldigt bra. Man gör upp med det stora underskottet. Sedan är jag väldigt missnöjd över att dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall upp till Härnösand är struket. Hur viktig var den försvarsfrågan? säger Jörgen Berglund (M), riksdagsledamot och ordförande i försvarsberedningen.

Anna Jähnke (M), regionråd Skåne, anser att södra Sverige påverkas extremt negativt om förslaget förverkligas.
– Jag väldigt besviken på att man har plockat bort Västkustbanan från planen. Sverige är ett export- och importberoende land och det här är länken mellan Hamburg och Oslo, säger hon.
Vi har alltså plöjt ner flera miljarder i Hallandsåsen
Hon understryker att det rör sig om den sista delen – Maria station till Helsingborg C – av en sträcka som man fattade beslut om 1992, en nationell angelägenhet. Trafiktätheten kommer att bli betydligt större då Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland är klar om några år.
– Vi har alltså plöjt ner flera miljarder i Hallandsåsen, i tunneln i Varberg och så vidare. Då fattas det exakt 4,5 kilometer av den här sträckan som skulle binda ihop Malmö med Oslo, säger Anna Jähnke.

"Det är ett avtalsbrott"
Även Eva-Lena Albihn, vice vd Business region Göteborg, påpekar att det borde lagts mer pengar på järnvägsutbyggnad med snabbare transporter till Oslo som mål. Även lokalt saknar hon spårsatsningar:
– Vi hade velat att man satsade på spårvagnar i allén och även spårbunden buss i Göteborgs stads kollektivtrafik.
Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande i Gävle, skräder inte orden då hon kommenterar att Trafikverket föreslår ett ”omtag” avseende utbyggnad av dubbelspår mellan Gävle och kringlan.
– Det är ett avtalsbrott utifrån det vi är överens om sedan 2016 när vi tecknade avtal med staten om dubbelspår på Ostkustbanan, säger hon och tillägger att pengar redan investerats och att en stor ekonomisk förlust hotar:
– 200 miljoner kronor i planerings- och flyttkostnader finns redan nu. Men sen ligger det också medfinansieringsavtal som vi redan har tecknat med Trafikverket, som ju också skulle falla om det här förslaget ligger fast. Det är helt otänkbart för mig.

Göteborg och Stockholm nöjda
Johan Trouvé, vd Västsvenska handelskammaren, berömmer emellertid förslaget och menar att det rör sig om avgörande beslut för Sveriges och Västkustens del.
– Så det är vi väldigt tacksamma för. Nu satsas det äntligen på Västra stambanan som är otroligt eftersatt, framför allt sträckan Göteborg-Alingsås.
Karin Bodin, vd polarbröd, koncern-vd och huvudägare, delar åsikten att alla medel till infrastrukturen är välkomna – inte minst i norra Sverige.
– Men det är klart att vi vill ha ytterligare satsningar på järnvägsnätet eftersom vi tycker att mer gods och människor borde gå på järnväg i stället för på väg eftersom det är ett mer klimatsmart alternativ, säger hon.
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd Stockholm, understryker att förslaget är bra genom att kombinera bekämpning av underhållsskulden med insatser för ökad konkurrenskraft och bortbyggande av flaskhalsar. Han utgår från huvudstadens förhållanden.
– Tvärförbindelse Södertörn, ny förbindelse, förstärkt förbindelse över Södertälje kanal med bron där. Vi kan också se ett antal insatser kopplade till Arlanda med både en ombyggnad av Märsta station, breddning av E4 och annat.
– Nu ska vi samla ett så brett blocköverskridande politiskt stöd som möjligt.

Svarar på kritiken
Jonas Eliasson, Trafikverkets måldirektör för tillgänglighet, konstaterar att det är omöjligt att göra alla nöjda, oavsett hur många miljarder som plöjs ner i infrastruktur. Sedan nämner han att den nya planen är unik på två sätt.
– Först utreder vi och sen fattas beslut. Och med utreder menar jag framför allt att man kollar vad saker kostar. Innan man vet vad sakerna kostar bör man inte fatta beslut, säger han och fortsätter:
– Den andra saken som är ny är att vi för första gången presenterar en rangordnad lista på alla investeringsförslag som vi har.

Kritiken angående att kommuner och regioner redan har investerat utifrån tidigare planer, och nu riskerar stora förluster, tycker han är svår att besvara generellt.
– Men det måste vara okej att Trafikverket och regeringen säger att det här blev mycket dyrare än vad vi trott, vi måste rulla tillbaka och hitta en annan lösning.
Men i skrivande stund är det inte reaktionerna utifrån landet som främst intresserar Jonas Eliasson.
– Det som vi är mest nyfikna på är hur regeringen ska ta emot det som vi har föreslagit om att lyfta ut vissa saker ur planen som har visat sig bli för dyra och lyfta in andra saker i planen som vi tror har väldigt hög nytta per kostnad.
Fler reaktioner på förslaget:
”Det behövs ett stort omtag kring Trafikverket som myndighet för uppenbarligen klarar de inte av sitt uppdrag.”
Peder Björk (S), riksdagsledamot, till Sveriges Radio om att dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall skrotats i planen.
”Inlandsbanan borde snarare rustas upp för att ännu bättre kunna ta hand om godstågen när stambanan och Botniabanan blockeras. Jag förstår inte hur man resonerar på Trafikverket.”
Otto Nilsson, vd Inlandsbanan, till Järnvägar.nu om att driftbidraget till Inlandsbanan föreslås minskas från 266 miljoner kronor per år till 157 miljoner kronor.
”Vi gläds särskilt åt att Trafikverket tagit till sig förslaget om att etappen Skellefteå–Luleå kan projekteras och byggas av en annan aktör”
Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten, i ett pressmeddelande om att Norrbotniabanan är med i planen.
”Det är en stor besvikelse att Ostlänken försenas och det är också en stor besvikelse hur myndigheten fungerar”
Kristina Edlund (S), kommunalråd i Linköping, till SVT om att Ostlänken (sträckan Linköping-Järna) inte kommer att byggas färdigt före 2037.
”Vi är bekymrade över den sträckan framåt. Det här får vi titta på tillsammans med Trafikverket.”
Niklas Johansson, direktör för externa relationer på LKAB, till Dagens Industri om att dubbelspåret Luleå-Boden lyfts ut ur planen.
Följ taggar
