Hemberg: Nya ägare kan höja tempot
Rekonstruktionen av Northvolt stoppar inte Sverige från den nya starka elektriska vågen.
Tvärtom kan nya ägare höja tempot.
Grundaren Peter Carlsson har redan en tydlig plan; det framgick när vi fikade häromdagen och något han bekräftar ligger kvar även efter kvällens besked, skriver Claes Hemberg, oberoende ekonom i en krönika på Finansmagasinet.
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Peter Carlsson smsade nyss att hans plan för Northvolt ligger fast. Den som vi talade om häromdagen när han medgav problem, åtgärder och just planen framåt. Han nämnde inte då att rekonstruktionen stod runt hörnet, men hans plan var tydlig och även viljan till omtag.
Hans Northvolt skulle egentligen vara lönsamt nu hösten 2024. Därför är det inte konstigt att pengarna tar slut just nu. Fabriken i Skellefteå skulle vara i nära full produktion. De fem produktionslinjerna skulle var och en ge 100 000 celler per dygn. Och visa vinst. Men häromdagen var en enda linje igång. Den gav 5 200 celler per dygn just då. Ett nytt rekord, som gladde vd:n. Äntligen hade de fått ordning på arbetslagen och batterimaskinerna från kinesiska Wuxi Lead. Men Peter Carlssons plan är ganska exakt tre år försenade, förklarade han i vårt samtal som publicerades i Affärsvärlden.
När jag ikväll hör att rekonstruktionen dånar in över Northvolt är bilden ändå tydlig:
Nya ägare ger en omstart.
Peter har en tydlig plan för Northvolt.
Batterifabriken i Skellefteå blir kvar.
Scania behöver batterierna.
Andra planer kan försenas.
Nya ägare ger en omstart
Krisen är en ägarkris. Visserligen har tekniken och arbetslagen inte levererat. Men det borde inte överraska. Vi talar om en ny fabrik, nya lag, nya maskiner…
Rekonstruktionen innebär en omstart, där en rad europeiska starka bolag har anledning att vara aktiva. Europeisk fordonsindustri har sin värsta kris någonsin. Här har Peter Carlsson ett viktigt svar – hans plan är att bygga Europas första bolag som kan tävla med kinesiska batterijättar. Här vill naturligtvis en rad fordonsjättar se att Northvolt lyckas. Skillnaden är att de nya ägarna som snart träder fram kommer att kunna köpa in sig till kraftig rabatt.
Samtidigt ger omstarten de nya ägarna en möjlighet att påverka prioriteringar och arbetsmetoder framåt. De nya ägarna blir därmed minst dubbla vinnare. Förlorarna är förstås de gamla ägarna. Exakt så som entreprenörskap ska fungera. Jag tror att Peter Carlsson är hyfsat nöjd i kväll. Det blir en omstart. För honom personligen är batterifabriken huvudsaken.
Vd:n har en tydlig plan
Peter Carlssons plan för Northvolt närmaste åren fokuserar på att ta upp konkurrensen med kinesiska batterijättar som CATL. Det är inte alls omöjligt, sa han i vårt samtal häromdagen. Han menar att de kinesiska batterijättarna har nått något av vägs ände. De är världsmästare på global stordrift. Men ska batteribolagen och fordonsbolagen verkligen lyckas ihop, behöver de jobba närmare och mer regionalt. Tullar, geopolitik och även teknik kräver det.
Nästa generation batterier, natriumjon, medger också lokala råvaror på ett nytt sätt. Dessutom är de mer effektiva och har högre prestanda. De går också att återvinna. Allt detta talar för att Europas nya egna batterifabriker kan vinna den lokala matchen i nästa batterivåg. Här ser Carlsson Northvolt som en nyckelspelare i Europa.
Batterifabriken i Skellefteå blir kvar
Krisen i ägarleden påverkar inte heller direkt fabriken i Skellefteå. Den behövs oavsett vem som är ägare. Där har Northvolt investerat 60 miljarder i maskiner och utbildat hela organisationen, inklusive forskning och utveckling. Det är inte lätt att flytta på. Tvärtom tycks fabriken äntligen ha fått fart på produktionen. I vårt samtal menade Peter Carlsson att de skulle dubbla produktionen från 5 000 till 10 000 celler per dag närmaste kvartalen. Han såg överygad ut. Stämmer det så är den eftersökta upprampningen runt hörnet.
Det är precis vad nya ägare kan bidra med
Men även Peter har blivit mer ödmjuk: För att nå hela vägen till färdig fabrik säger Carlsson nu att de behöver minst 10 miljarder och tre års arbete. Detta är precis vad nya ägare kan bidra med. De har både pengar, kompetens och erfarenheter av industriella processer.
Scania bidrar med pengar
Scania behöver också Northvolt i Skellefteå. Det medgav de öppet häromveckan. Ikväll säger de också att de lånar ut 1,1 miljarder för att garantera produktionen. Ja, Scanias ellastbilar har idag 18 månaders leveranstid, till stor del för att Northvolt inte fått upp tempot än. Jämför med Scanias diesel som kan levereras på 12 veckor. Scanias framtid är med andra ord direkt beroende av Northvolt. Och då duger inte en ny fabrik, utan de vill se att den i Skellefteå lyckas höja tempot.
Andra planer kan försenas
Northvolts andra planer i Tyskland och Kanada kan nu hamna i skuggan av rekonstruktionen. Samtidigt vet vi att Volkswagen har stora intressen i att få fart på batterifabriken i Skellefteå och även de byggen som redan påbörjats i Tyskland. Ja, Volkswagen är en naturlig aktör att ta en större del av ägarkakan i Northvolt nu under rekonstruktionen. Volkswagen har dubbla intressen – de är ju dessutom ägare av Scania. Lägg till att Northvolt blivit garanterade 25 procent subventioner i Kanada. Det borde locka de nya ägarna.
En liknande historia
Hur slutar alltsammans kan vi undra.
Vi kan gärna kika på andra rekonstruktioner genom åren. Det finns en snarlik historia norröver. Jag tänker genast på Sveriges nyaste järnmalmsgruva utanför Pajala. Vid starten hade de namnet Northland.
Rätt människor kan vara på plats
Gruvan byggdes i högt tempo när malmpriserna var som högst. Kring 2013 var gruvan klar för produktion, men då kraschade malmpriserna. Gruvan gick back, och de första ägarna som hade stoppat in 10 miljarder hade inte mer pengar att stoppa in. En lokal grupp företagare köpte upp bolaget, startade om, och idag är driften i full gång som en av regionens största arbetsgivare. Nu kan vi vänta oss en liknande händelseutveckling i Skellefteå. Rätt människor kan vara på plats. Det behövs bara rätt ägare.
Claes Hemberg, krönikör och oberoende ekonom