Hofbauer svänger om: “Allting har inte varit dåligt…”

Telias vd Patrik Hofbauer har lanserat ett förändringsprogram som han hoppas ska leda till att kassaflödet dubbleras fram till 2027.
Med mer koll på siffror, besparingsprogram – och mobilabonnemang som ska kosta mer än “en och en halv pizza”.

Telias vd Patrik Hofbauer till vänster, Teliakontor till höger.
Telias vd Patrik Hofbauer. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Tidigare i veckan presenterade teleoperatören Telia sin rapport för det tredje kvartalet, där omsättningen kom in under förväntan medan rörelseresultatet kom in över förväntan. 

Hofbauer tog över jobbet som VD för Telia (med 19 000 anställda) i februari efter Allison Kirkby som gick vidare till BT Group.

Tidigare i höst inledde han ett förändringsprogram där 3000 tjänster ska bort och 2,6 miljarder sparas årligen.

– Jag har stor respekt för den förändringen vi gör, sa han i samband med kvartalsrapporten.

Den nye vd:n från Svenska Spel vill få in mer prestation i kulturen.

– Jag behöver inte vara en tuffare chef, men det är klart att vi måste premiera att man når sina resultat. Man måste ha koll på sina siffror, säger han till Affärsvärlden.

Hofbauer strävar efter en ny, decentraliserad organisation. Utvald teknologi förblir central, men annat ansvaret ska flyttas till länderna. Tvärtemot tidigare centralisering.

Till Affärsvärlden säger han:

– Allting har inte varit dåligt historiskt, men för mycket har gjorts parallellt. Det är alltid lätt att recensera med facit i hand. Vi ser nu att det blir för dyrt, det tar för lång tid och ansvaret är väldigt otydligt.

Att dubbla kassaflödet är en ambition. En tre- till femprocentig ökning på mobilabonnemangen varje år är rimlig, tycker han i intervjun med Affärsvärlden.

– Idag är det väldigt billigt att ha ett mobilabonnemang. Det är ju nästan som en och en halv pizza.

Om ökade kostnader för kunderna, sa Hofbauer i samband med kvartalsrapporten:

– Våra tjänster är centrala i varje människas liv. Vi påverkas inte så mycket av att det är tuffare konjunktur. Man säger inte upp sina mobilabonnemang på grund av tuffare tider av den anledningen att alla tjänster du gör i hemmet är digitala.

– Men vi hoppas på räntesänkningar som kan lätta trycket på konsumenterna.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;