Skiftet under Anders Borg – grundbult i svensk industri hotas

LKAB:s leveranser av järnmalm till SSAB:s stålverk har i decennier varit en grundbult i den nordiska industrins försörjning av stål. Men när SSAB:s nya stålverk i Luleå för 50 miljarder kronor står klart, kan bolaget tvingas köpa sin råvara från annat håll.
Orsaken är att LKAB:s styrelse med Anders Borg tvekar inför att fatta ett avgörande investeringsbeslut i den gröna omställningen, erfar EFN Finansmagasinet. 
På onsdagen kom ett nytt bakslag för LKAB när den viktiga miljöprövningen för Malmberget skjuts på framtiden.

Svensk stålallians skakas av gruvjättens interna oenighet. Foto: Gabriella Agnér
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I årtionden har integrationen mellan den statliga gruvjätten LKAB och det börsnoterade stålbolaget SSAB varit en av grundbultarna i den nordiska verkstadsindustrins försörjning av stål. 

Via det så kallade södra omloppet på Malmbanan får SSAB:s nordiska stålverk järnmalmspellets från LKAB:s gruva i Malmberget utanför Gällivare. Bara i fjol köpte SSAB 6,6 miljoner ton järnmalm från i huvudsak LKAB.

Men nu skakar ordningen på det södra omloppet. För enorma belopp har SSAB med ordförande Lennart Evrell och vd Johnny Sjöström börjat bygga om hela sitt nordiska produktionssystem i grunden. De traditionella masugnarna ska ersättas av ljusbågsugnar och därmed ska så kallad fossilfri järnsvamp tillsammans med skrot ersätta järnmalmspellets som SSAB:s viktigaste råvara. 

SSAB:s hybrit:s nya pilotanläggning för fossilfri järnsvamp
SSAB:s hybrit:s nya pilotanläggning i Luleå för framställning av fossilfri järnsvamp. Foto: TT Nyhetsbyrån

Redan år 2029 ska SSAB:s nya stålverk i Luleå stå klart, bara det en investering på omkring 50 miljarder kronor. 

Tanken har hela tiden varit att LKAB, som också är SSAB:s största ägare, samtidigt ska bygga ett järnsvampsverk i Gällivare för att försörja de nya ljusbågsugnarna med fossilfri järnsvamp. Det är en investering på mer än 20 miljarder kronor.

Men enligt vad källor i kretsarna kring LKAB uppger för EFN Finansmagasinet har det skett en tydlig förändring i synen på den gröna omställningen inom styrelsen av den statliga gruvjätten. 

Södra och norra omloppet

Redan två år före LKAB grundades 1890, rullade de första malmtågen längs Malmbanan till Luleå hamn.

I början av 1940-talet grundades Norrbottens Järnverk i Luleå med syfte att förädla en större del av LKAB:s järnmalm i Sverige istället för att skicka den på export. 

I dag är LKAB:s så kallade södra omlopp, produktionen i Malmberget och transporten till Luleå hamn, integrerad med börsnoterade SSAB.

Huvuddelen av leveranserna på det södra omloppet går till SSAB, antingen direkt till stålverket i Luleå eller så skeppas det till Oxelösund eller finska Brahestad.

Det norra omloppet avser produktionen i Kiruna och transporten till hamnen i Narvik och vidare på export ut i världen.

Enligt LKAB går det varje dag tio malmtåg till Narvik och fyra till Luleå.

I spåren av Northvolts kollaps

För två år sedan skedde ett stort skifte i LKAB:s styrelse när den tidigare finansministern Anders Borg tog över ordförandeklubban efter Göran Persson. Det var under den tidigare statsministerns ordförandeskap som LKAB:s stora planer på att ställa om produktionen från pellets till järnsvamp lanserades.

Välplacerade källor med insyn pekar nu på ett tydligare motstånd inom gruvbolagets styrelse mot att gå vidare med den stora investeringen i Gällivare.

– Om det beror på rädsla eller något annat vet jag inte, men mitt intryck är att det har uppstått ett uppenbart motstånd i delar av styrelsen, säger en person.

EFN Finansmagasinets källor kan inte peka på en enskild förklaring till den ökade tveksamheten i LKAB:s styrelse. Några förklaringar som pekas ut är de stora tekniska och politiska osäkerheterna i projektet, men även den intensifierade kritiken mot den gröna omställningen som skett i spåren av batterijätten Northvolts kollaps. 

Medan vissa uppgiftslämnare pratar om ett växande motstånd inom LKAB uttrycker sig andra mjukare. 

– Min uppfattning är att den strategiska linjen ligger fast, men att det har förskjutits och att det inte går att exakt tidssätta på grund av de stora osäkerheterna, säger en person.

Det är inte en fråga om utan när det här blir av.

Det är också bolagets officiella bild, enligt LKAB:s direktör för externa relationer, Niklas Johansson. Han uppger att LKAB är fast beslutet om att bygga järnsvampsverket i Gällivare, men att det i nuläget inte går att fastställa en tydlig tidsplan för investeringsbeslut. LKAB har ännu inte fått sitt nya miljötillstånd för verksamheten i Gällivare där järnsvampsfabriken ingår, men Niklas Johansson beskriver det som bara en av flera saknade pusselbitar som behöver vara på plats innan bolaget kan ta fram ett investeringsunderlag.

– Det är inte en fråga om utan när det här blir av. Vi är fortfarande övertygade om att kombinationen av billig el och vår malm innebär att vi kan göra det här billigare än alla andra, men vi har inte ett färdigt projekt än och går fram till ett beslut först när vi känner att vi har alla saker på plats, säger han.

Mörka KLAB:s gruva i Gällivare.
LKAB:s gruva i Gällivare – tänkt leverantör av fossilfri järnsvamp i Hybrit-projektet. Foto: Pressbild/Johan Hampf

På onsdagen kom nyheten att Mark- och miljödomstolen skjuter fram förhandlingen om nytt miljötillstånd till sommaren 2026. Niklas Johansson uppger för Dagens industri att det kan komma att påverka tidsplanen för bygget av järnsvampsverket och att det kan bli svårt att börja bygga 2026.

Därmed klämtar klockan allt snabbare för SSAB. Om järnsvampsverket i Gällivare inte skulle bli av i tid, så måste SSAB:s nya stålverk i Luleå hämta sin råvara från någon annan än LKAB eftersom det inte kan försörjas med pellets. Om järnsvampverket i Gällivare inte alls blir av, skulle det bryta upp den historiska integrationen på det södra omloppet.

– Det vore väldigt olyckligt att bryta upp det här systemet, råvaruströmmen mellan LKAB och SSAB har varit väldigt bra för bolagen och för Sverige, säger en uppgiftslämnare.

Det är jätteviktigt för SSAB att det här blir av.

I takt med att LKAB:s investeringsbeslut dröjer har det uppstått en oro inom SSAB för vilken väg LKAB i slutändan väljer att ta, erfar EFN. 

– Det är jätteviktigt för SSAB att det här blir av, det vore verkligen inte bra om det inte sker, säger en person med insyn i SSAB.

LKAB SSAB Illustration timglas
"Det får ta den tid det tar", sa Anders Borg vid LKAB:s årsstämma. Foto: Gabriella Agnér

Men SSAB har vidtagit tydliga åtgärder för att gardera sig för om LKAB:s investering inte blir av. En person uppger att bolaget har skyndat på arbetet med att säkra alternativa försörjningskedjor till Luleå.

– SSAB har hela tiden arbetat med alternativa planer för råvaruförsörjningen i Luleå, men arbetet har intensifierats sedan i våras, säger personen.

Det skedde efter att Anders Borg vid LKAB:s årsstämma i våras uttryckt tydlig tveksamhet kring när bolaget är redo att fatta ett investeringsbeslut i Gällivare. 

“Det får ta den tid det tar. Vi kommer inte att rusa fram på ett sätt som skapar osäkerhet om vare sig bolaget eller balansräkningen”, sa Anders Borg då till Dagens industri.

Osäkerheter som ordföranden lyfte fram i samband med stämman var en vätgasteknik som inte har mognat i den takt LKAB tidigare hade räknat med men också politiska tveksamheter kring det framtida priset på koldioxid, båda avgörande för lönsamhetskalkylen i investeringen. 

Ägare

Andel av kapital

Andel av röster

LKAB

10,8%

16,5%

Finska staten

6,5%

8,3%

Vanguard

3,6%

3,6%

Norges Bank Investment Management

2,5%

1,6%

BlackRock

2,2%

1,7%

Folksam

2,1%

5,8%

Handelsbanken Fonder

1,5%

0,4%

Avanza Pension

1,4%

0,8%

Tredje AP-fonden

1,4%

0,8%

Nordea Funds

1,4%

0,8%

Länsförsäkringar Fonder

1,2%

0,3%

Nordea Funds (Lux)

1,1%

0,3%

Källa: HOLDINGS

För att lugna aktiemarknaden har SSAB den senaste tiden allt tydligare påpekat att investeringen i Luleå inte står och faller med LKAB:s planer.

”Vi kan använda vätgasreducerad järnsvamp, vi kan använda naturgasreducerad järnsvamp, vi kan använda tackjärn. Vi har ett system som är framtidssäkrat”, sa vd Johnny Sjöström i samband med rapporten för det första kvartalet i år.

EFN har sökt SSAB som avböjer att kommentera uppgifterna.

Svantesson, Borg och Menckel

De som i slutändan avgör om och i så fall när en investering i Gällivare blir av är LKAB:s styrelse med ordförande Anders Borg och ledningen. I april nästa år efterträder Johan Menckel den avgående vd:n Jan Moström.

Men ett stort ansvar för vilken väg LKAB väljer att gå faller också på de som utser LKAB:s styrelse, det vill säga finansminister Elisabeth Svantesson och statssekreterare Lars Hjälmered.

Anders Borg
LKAB:s ordförande Anders Borg. Foto: TT Nyhetsbyrån
Johan Menckel
Johan Menckel, tillträdande vd. Foto: Pressbild/Johan Hampf
Elisabeth Svantesson
Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson. Foto: Lisa Mattisson
Lars Hjälmered
Statssekreterare Lars Hjälmered. Foto: TT Nyhetsbyrån

LKAB:s styrelse

Ordförande Anders Borg, tidigare finansminister. Ledamot sedan 2023.

Carina Andersson, bland annat ledande befattningar inom Sandvik Materials Technology. Ledamot sedan 2024.

Alrik Danielsson, före detta vd SKF och Höganäs. Ledamot sedan 2024. 

Catrin Fransson, före detta vd för Svensk Exportkredit. Ledamot sedan 2021.

Bjarne Moltke Hansen, mångårig bakgrund i gruvutrustningsföretaget FLSmidth. Ledamot sedan 2016.

Kerstin Konradsson, före detta chef för Bolidens smältverk. Ledamot sedan 2023.

Eva Hamilton, före detta vd för SVT. Ledamot sedan 2015.

Lotta Mellström, Regeringskansliet sedan 2001. Ledamot sedan 2018.

Per-Olof Wedin, före detta vd Sveaskog. Ledamot sedan 2018.

“En av de största industriinvesteringarna någonsin”

LKAB:s gigantiska omställningsplan – där hela bolagets järnproduktion på sikt ska ställas om från järnmalmspellets till järnsvamp framställd med vätgas – sjösattes 2020 av Jan Moström och Göran Persson. Det var en del av vad Jan Moström kallade “en av de största industriinvesteringarna någonsin i Sverige”.

Järnsvamp Gällivare
Direktreducerat järn, även kallat järnsvamp. Foto: Pressbild/Johan Hampf

Omställningen av LKAB:s produktion skulle vara kulmen på det så kallade Hybritprojeket som LKAB lanserade tillsammans med Vattenfall och SSAB år 2016.

Den stora puckeln i planen var omställningen av produktionen i Kiruna som står för två tredjedelar av LKAB:s järnmalmsproduktion.

Men för snart ett år sedan meddelade LKAB att man bromsar planerna i Kiruna, vilket Dagens industri var först med att rapportera. 

Som förklaring pekade Jan Moström på att gruvjätten behövde prioritera att säkra den framtida gruvdriften i Kiruna, där man har flera stora tunga projekt samtidigt.

LKAB:s beslut att bromsa i Kiruna går i linje med utvecklingen i Europa, där en lång rad omställningsprojekt i stålbranschen har pausats eller stoppats de senaste åren.

Hybrit och järnsvamp

Hybrit bildades 2016 av LKAB, SSAB och Vattenfall som ett utvecklingsbolag för att utveckla teknik för fossilfritt stål. 

Tekniken som utvecklas kallas vätgasbaserad direktreduktion, där järnmalmpellets förädlas till järnsvamp. Direktreduktion finns sedan länge i industriell skala men då används naturgas istället för vätgas.

Med en så kallad ljusbågsugn används järnsvamp i kombination med skrot för att tillverka stål.

Hybrit driftsatte i augusti 2020 en pilotanläggning för vätgasreducerad järnsvamp i Luleå.

Det första storskaliga projektet med Hybritteknik skulle vara LKAB:s planerade järnsvampsverk i Gällivare. Verket ska ha en kapacitet på 1,35 miljoner ton järnsvamp per år och innebär en investering på mer än 20 miljarder kronor.

SSAB:s ljusbågsugn
SSAB:s ljusbågsugn ersätter de gamla masugnarna. Foto: Pressbild/Johan Hampf

Stegra närmar sig SSAB

Om SSAB vore den stora förloraren på att LKAB lade Hybrit-projektet i malpåse så finns en möjlig vinnare i närområdet. 

Riskkapitalisten Harald Mix jätteprojekt Stegra, som tidigare hette H2 Green Steel, bygger ett grönt stålverk i Boden som är en direkt konkurrent till Hybritprojektet.

Stegra låg länge i en ytterst infekterad konflikt med LKAB eftersom den statliga gruvjätten envist hävdade att det inte går att leverera järnmalm till Boden. Sommaren 2025 kom dock parterna överens om att påbörja provleveranser till Boden från och med nästa år.

Om LKAB stoppar eller bromsar sina planer i Gällivare skulle Boden och Stegra vara en möjlig adress för de leveranser av järnmalmspellets som SSAB då längre inte kan ta emot.

När Stegras stålverk går i produktion kommer bolaget i en första fas ha en järnsvampskapacitet som överstiger det egna behovet. Stegra har därför redan börjat teckna kontrakt om att leverera järnsvamp till konkurrenter på kontinenten. 

– En framtid där Stegra levererar järnsvamp till SSAB tycks allt mindre omöjlig, säger en uppgiftslämnare.

SSAB & LKAB

SSAB

SSAB bildades 1978 då ett antal företag slogs samman i spåren av den svenska stålkrisen. De tre största var Domnarvets Jernverk i Borlänge, Norrbottens Järnverk i Luleå och Oxelösunds Järnverk i Oxelösund.

Borlänge, Luleå och Oxelösund är fortfarande SSAB:s viktigaste produktionsorter i Sverige.

SSAB noterades på Stockholmsbörsen 1989.

2007 förvärvade SSAB det amerikanska stålbolaget IPSCO, som har gjort det svenska stålbolaget till en av USA:s största tillverkare av grovplåt.

2014 fusioneras SSAB med finska Rautaruukki och får därmed ett stålverk i Brahestad.

2016 inleds det så kallade Hybritprojektet, ett samriskbolag mellan SSAB, LKAB och Vattenfall, som ska utveckla teknik för tillverkning av fossilfritt stål.

När Industrivärden 2021 sålde sina sista aktier i SSAB blev LKAB stålbolagets största ägare. LKAB äger i dag knappt 11 procent av kapitalet och 16,5 procent av rösterna.

2022 meddelar SSAB att styrelsen fattat ett inriktningsbeslut om att ställa om hela det nordiska produktionssystemet. På sikt ska SSAB ersätta de traditionella masugnarna med ljusbågsugnar.

2023 fattar SSAB:s styrelse beslut om att ersätta masugnen i Oxelösund med en ljusbågsugn för 6,2 miljarder kronor till 2026. När investeringsbeslutet togs hävdade SSAB att ljusbågsugnen skulle försörjas med en flexibel mix av fossilfri järnsvamp och skrot som råvara. 

2024 fattar SSAB:s styrelse beslut om att bygga ett helt nytt stålverk i Luleå för omkring 50 miljarder kronor. Stålverket ska, enligt SSAB, använda en mix av fossilfri järnsvamp från LKAB:s demonstrationsanläggning i Gällivare och återvunnet stålskrot som råvara.

Det har ännu inte fattats ett investeringsbeslut för Brahestad.
...

LKAB

LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara AB) är ett statligt ägt gruvbolag grundat 1890. 

1957 tar staten över Gränges ägande i LKAB efter att ha varit delägare i 50 år. Från 1976 är LKAB helägt av den svenska staten.

LKAB står för omkring  80 procent av Europas järnmalmsproduktion.

Omsättning 2024: 33 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2024: 8,7 miljarder kronor.

Antal anställda: Omkring 5.200.

Producerade i fjol 22,7 miljoner ton järnmalmsprodukter.

90 procent av LKAB:s omsättning kommer från affärsområdet järnmalm. Järnmalmspellets står för huvuddelen av affärsområdets försäljning.

2020 presenterade LKAB en ny strategi där bland annat produktionen på sikt ska ställas om från järnmalmspellets till järnsvamp med Hybrit-teknik. 

2024 bromsade LKAB planerna på omställningen i Kiruna.

Förutom att ställa om produktion till järnsvamp har LKAB flera andra jätteprojekt på gång. I huvudorten Kiruna planerar man för en ny huvudnivå, samtidigt som bolaget vill utveckla den så kallade Per Geijer-fyndigheten. Till detta pågår den samhällsomvandling där stora delar av Kiruna håller på att flyttas.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;