Ilskan efter Amex-kortets förändring: ”Var droppen”
American Express förändrar sin conciergeservice i Sverige för alla vip-kunder som har Amex Black-kortet.
I ett mejl som gått ut till kunderna står det att alla samtal numera kommer tas emot av ett internationellt team och att det ska göras på engelska.
– Det var droppen för mig. De försöker få en kraftig försämring att verka som en förbättring, säger en upprörd kund.
American Express Centurion, eller Amex Black som det också kallas, är ett betalkort som endast kan erhållas via en inbjudan efter att vissa kriterier uppnåtts.
– Det här är ett kort som man har för sina bästa kunder, det så kallade svarta kortet. Det är invitation only, så det är inget du kan ansöka om, säger en anonym kund till EFN Finansmagasinet.
Exakt vilka kriterier som krävs för en inbjudan är inte officiellt.
Årsavgift på 35 000
Vad som däremot står helt klart är att kortinnehavaren, för en årsavgift på 35 000 kronor, kan dra nytta av en hel del förmåner via företagets conciergetjänst.
På American Express hemsida kan man läsa följande:
”En concierge är en individ eller organisation som erbjuder personlig assistans inom nästan alla områden, från hushållshantering till chaufförstjänster, mot betalning. I dagens digitala tidsålder, där upplevelser prioriteras framför ägande, driver efterfrågan moderna conciergeföretag att leverera exceptionella tjänster dygnet runt till sina förmögna klienter.”
Andra tjänster som erbjuds är bland annat rekommendation och leverans av gåvor, bokning av biljetter till konserter, filmer och evenemang, djurskötsel, planering av resrutter och arrangemang av resor, sourcing av specialföremål, som antikviteter och målningar, samt restaurang- och hotellreservationer.
– Det kostar 35 000 per år att ha kortet, men American Express har monterat ned saker år för år och tar bort grejer, men man fortsätter låtsas som att det är något väldigt exklusivt, säger den anonyme kunden som EFN Finansmagasinet har pratat med.
Och nu försämras förmånerna ytterligare.
Ilska efter mejlet
I ett mail som gick ut i oktober meddelade America Express att de lägger ner sin conciergeservice på svenska. Det innebär att den personliga svenska kontakten som tidigare erbjudits kunder i Sverige ersätts av ett internationellt team och att det sker på engelska.
"Kära Centurion-medlem, vi hoppas att du njuter av de möjligheter som erbjuds genom ditt medlemsskap. För att fortsätta ge dig expertis inom de områden du älskar, inklusive reseförfrågningar, kommer du från och med den 21 oktober att bli betjänad av ett internationellt team av experter med omfattande kunskap om globala resmål. Med denna förändring kommer servicen att ges på engelska", står det i mejlet.
Något som väckt reaktioner.
– Det var droppen för mig. Mejlet är så illa formulerat då man försöker få en kraftig försämring att verka som en förbättring; de tar ju bort en personlig service som fanns och ersätter det med telefonsamtal till någon grupp och bara på engelska, säger den anonyme kunden.
EFN Finansmagasinet har sökt Philip Trocmé, nordisk vd för American Express, för en kommentar.