OMXS30
OMXSPI
NDX

Ilskan mot miljardskadorna: "Irritation"

Det handlar om en miljardindustri: Stenskotten.
Men skulle problemen kunna minskas med så kallade stänkskydd?
Det skådas sällan på bilar i dag och det finns ingen svenska krav på att det måste användas.
– Det skapar irritation, säger Angelica Lundberg (SD) som vill se nya regler.

stenskott
2019 stod kostade de 600 000 rapporterade glasskadorna mer än 2,2 miljarder kronor. Nu höjs röster för nya direktiv i Sverige för att stoppa skadorna. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Publicerad: 29 okt. 2024, 14:10Uppdaterad: 29 okt. 2024, 17:04

Alla bilförare vet hur irriterande problemet är. Rätt var det är när du är ute och kör smäller det till i framrutan. Stenskott. Den lilla pricken nästan ler mot dig från glaset och växer till en ständig påminnelse att det måste lagas.

Och det är ett växande problem. Antalet skador har ökat stort över de senaste decennierna. Till exempel, 2019 stod de 600 000 rapporterade glasskadorna för en sjättedel av kostnaderna i motorfordonsförsäkringen, enligt organisationen Villaägarna. Det handlar om mer än 2,2 miljarder kronor, och är en fyrdubbling sedan år 2003. 

En utveckling som Anders Jensen, vd på Cary Group – som äger Ryds bilglas – tagit tillvara på. Han kopplar också stenskottsindustrin till en särskild utveckling: Avsaknaden av stänkskydd.

De flärpar som förr satt vid hjulen som förhindrade att vassa stenar for upp och skadade bilar. Anders Jensen har tidigare sagt till Finansmagasinet att värdet på att de inte finns kvar uppskattar han till 10-15 procent av sin försäljning varje år.

Anders Jensen
Anders Jensen, vd på Cary Group. Foto: Lisa Mattisson

Det har även gjorts studier på ämnet. Research Institutes of Sweden, RISE, har kunnat visa att stänkskydd kan halvera antalet stenskott. Så varför finns de inte kvar?

Kravet på stänkskydd på svenskregistrerade bilar försvann 1981 och anledningen till att stenskotten ökat såpass mycket menar försäkringsbolaget Dina försäkringar hänger ihop med det beslutet. Sedan dess har det blivit allt ovanligare att bilar utrustas med detaljen. Som Finansmagasinet tidigare berättat väljer bildesigners i dag bort dem av estetiska skäl.

"Uppenbart att det inte räcker"

Riksdagsledamoten Angelica Lundberg (SD), suppleant i trafikutskottet, brinner för frågan och vill lyfta den i riksdagen. Hon har skrivit en motion där hon vill att riksdagen ska utreda hur stänkskydd kan återinföras på nytt.

I sin motion hänvisar hon till det krav som nu finns från EU i frågan.

– Det direktivet infördes 2005 där man skriver lite luddigt att det ska finnas hjulskydd som ska skydda andra trafikanter. Det är det biltillverkarna går efter. Men det är uppenbart att det inte räcker, säger hon.

Angelica Lundberg (SD)
Riksdagsledamoten Angelica Lundberg (SD), suppleant i trafikutskottet

Hon vill se nya bestämmelser.

– Antingen ett krav eller att man inför något incitament för att motivera att använda det, som en lägre trafikförsäkring eller lägre skatt. På något sätt uppmuntra att bilägare använder det.

Frågan varit aktuell tidigare

Det är inte första gången som frågan lyfts i riksdagen. Angelica Lundberg skrev förra året en likadan motion som blev avslagen. Även andra ledamöter har lyft frågan tidigare.

– Det är en fråga som engagerar. Jag som själv bor så jag behöver åka på E4 till Stockholm blir drabbad av stenskott, inte bara i rutan utan även på lacken. Det skapar irritation och det tar tid att laga. Och att byta glas så ofta är inte bra ur miljösynpunkt.

Ryds bilglasCary GroupRiksdagenEU

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;