Jonas Malmborg: Klarna har stått för en storslagen ”burn rate”

Någon gång i september sätts Klarna på New York-börsen, enligt medieuppgifter. I samband med introduktionen värderas bolaget till mellan 120 och 145 miljarder kronor. Samtidigt fortsätter Klarna att bränna astronomiska belopp på sin internationella expansion.

EFN:s Jonas Malmborg skriver om Klarna inför den väntade börsnoteringen.
För att motivera det fortsatta behovet av expansionskapital behöver inte Klarna bara bli lönsamt – de behöver också spruta ut pengar till sina aktieägare kommande tio år, skriver EFN:s Jonas Malmborg. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Shoppingbank, fintech-bolag, super-app, AI-marknadsförare och snart också börsbolag, listat på Wall Street. Klarnas transformation – från svensk e-handels-revolutionär till global aktör inom konsumentkrediter går in i ett nytt skede.

Mycket har förändrats sedan Sebastian Siemiatkowski och hans armé av ”klarnauter” började förmedla internetköp åt Nelly, Partykungen och Webhallen för 20 år sedan. Numera pratar bolagets vd mest om skalbar infrastruktur, amerikanskt konsumentförtroende och AI-driven marknadsföring. De största kunderna stavas numera WalMart, Asos och Doordash.

Mycket är dock sig likt. Kärnan i Klarnas affär är alltjämt att överta köp och förvandla dem till en fordran, mot en avgift. För tjugo år sedan skedde det med faktura och kravbrev, i dag görs det via direktbetalning och digitala kreditkort. Men affärsmodellen är densamma. Knappt 80 procent av Klarnas omsättning utgörs av provisionsintäkter från små och stora e-handlare. Det betyder ju fler köp, desto större volymer och högre intäkter för Klarna.

De kan garva hela vägen till banken

När det nu rapporteras, av bland annat Reuters, att Klarna väntas gå till New York-börsen någon gång i september gör man det av två huvudsakliga orsaker. Först och främst behöver man fylla på kassan för att fortsätta expandera affären till nya marknader, nya e-handlare och lansera nya digitala produkter. Sedan vill bolagets ägare – såväl internationella jättar som Sequoia och Softbank som tidigare anställda, affärsänglar och “tech-bros” från Stureplan – realisera hela eller delar av sina investeringar.

Klarnas grundare Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth.
Klarnas grundare Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth. Foto: TT Nyhetsbyrån

Inom loppet av några minuter kommer ett hundratal utvecklare, UX-designers och programmerare bli mångmiljonärer när aktier byter ägare under handelsdagens första skälvande minuter. De kan garva hela vägen till banken. Som åskådare är det bara att gratulera. Klarnas största ägare Sequoia gick in i Klarna redan 2010 och det är hög tid att få avkastning på sitt investerade kapital.

Men åter till det som kommit att bli ett ständigt tema i historien om Klarna: Behovet av nytt, fräscht kapital. Enligt uppgifter till Breakit och Reuters ligger värderingen i samband med noteringen någonstans mellan 120 och 145 miljarder kronor. Men enligt en källa till Reuters planerar bolaget också att trycka nya aktier för tio miljarder kronor i en nyemission. Pengar som ska användas till fortsatt expansion.

Här finns anledning att ta ett steg tillbaka och reflektera över beloppets storlek

Hittills har Sebastian Siemiatkowskis rosa shopping-bank satt sprätt på 34 miljarder kronor av investerarnas pengar och när ljudet av New York-börsens gong-gong klingar kommer ytterligare tio miljarder kronor att ackumuleras till denna post, om Reuters uppgifter stämmer. 

Här finns anledning att ta ett steg tillbaka och reflektera över beloppets storlek. Det är nämligen mycket pengar, väldigt mycket pengar. Inte minst med tanke på att det är en förlustbringande bank vi talar om. De senaste sex åren har Klarna visat illröda siffror på sista raden.

Innan millenieskiftets dot.com-bubbla drabbades av pyspunka så dividerades det ofta om Sprays, Framfabs, Icon Medialabs och de andra internetbolagens burn rates – alltså, bolagens förmåga att bränna kapital. Det sågs som något positivt. Hög burn rate betydde hög expansionstakt. 

Med dot.com-mått mätt har Klarna gjort ett storslaget jobb. På 15 år har man bränt 34 miljarder kronor, vilket i jämförelse är mer än hela Husqvarnas börsvärde.

Att investera astronomiska belopp i en global expansion behöver nu inte vara något negativt. Om det är pengar som genererar framtida avkastning är det ju lika motiverat som vilken annan investering som helst. Och Klarnas senaste kvartalsrapport innehöll onekligen en del imponerande läsning. Tillväxten uppgick till 19 procent på årsbasis och antalet kunder räknades till 111 miljoner. Klarna fortsätter att växa så det knakar, men det är en tillväxt som kostat och fortsätter att kosta. I senaste kvartalsrapporten skrevs rörelseresultatet i röda siffror – minus 1,1 miljard kronor.

För att motivera det fortsatta behovet av expansionskapital behöver inte Klarna bara bli lönsamt. Det behöver formligen spruta ut pengar till sina aktieägare de kommande tio åren.

Följ taggar

Jonas MalmborgReporter och programledare EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;