Kajsas beroende blev ett skuldberg: ”Chock”
Kajsas ångest för hennes skuldberg vilar över henne när telefonen ringer.
På andra änden: Ett låneförmedlingsföretag med ett lockande erbjudande.
Jesper – som jobbat i branschen – berättar om tävlingarna, där den som kränger flest och störst lån vinner NK-presentkort.
– Grejen är att folk inte har någon vetskap om hur det fungerar, säger han.
I en ny dokumentärserie tar EFN grepp om de ökade skulderna i Sverige.
I det första avsnittet – Köp nu. Betala för alltid – berättar Kajsa hur snabbt hon fastnade i skuldspiralen. Allt började med en klänning från Nelly.com och ett tips om att det gick att köpa den, utan att betala med en gång.
– Det blev någon typ av chock för min kropp. Som en kick, att man nästan blir hög på känslan, säger hon i podden.
Sedan eskalerade allt, berättar hon för Magdalena Kowalczyk – också känd från TV3:s Lyxfällan – som programleder EFN:s nya podd-dokumentär "Generation Skuldsatt". I serien om tre delar får man följa hur det ser ut på båda sidorna av köp nu betala sen-konsumtionen.
”Helt plötsligt står du med en faktura”
Under 2023 växte skuldberget hos Kronofogden med över 17 miljarder kronor och siffrorna för 2024 hittills tyder på att den utvecklingen kommer fortgå. Runt en halv miljon svenskar har ärenden hos myndigheten, enligt de senaste tillgängliga siffrorna.
Kajsa är en av dem.
– Helt plötsligt står du med en faktura som du inte kan betala, säger hon i podden.
Hennes skulder hade snabbt vuxit till 125 000 kronor och trots hjälp med betalning från närstående – och att hon sagt att hon ska sluta – fastnar hon återigen i shoppingberoendet.
– Jag jobbar, men det finns ingenting som tröstar min ångest längre. Jag börjar fundera på liksom varför? Varför lever jag så här när jag inte behöver? Om jag bara klickar hem de här skorna från Balenciaga… det är wow. Och jag köper flera likadana par.
Tävlingar om presentkort
Sedan kommer hon i kontakt med ett låneförmedlingsföretag, som erbjuder henne att samla hennes lån, och ett ytterligare lån på 20 000 kronor. Men det är inte hon som ringer dem, utan det är de som ringer henne.
– Jag plockade upp luren. Jag fick en lista med massa namn. Det kunde vara vilka människor som helst från åldrarna 18 till ja, kanske 65, säger Jesper, som har jobbat på ett förmedlingsföretag och förklarar i podden hur det är inifrån branschen.
Han berättar hur de jobbade – med provision – för att få så många låneansökningar som möjligt, ju högre summa på lånen, desto bättre. Ibland tävlades det även på arbetsplatsen, exempelvis med ett presentkort på NK i potten.
– Grejen är att folk inte har någon vetskap om hur det fungerar och där är det lite problematiskt. Vi försöker ju alltid berätta för kunden så gott som möjligt så att de ska förstå. Men i samma veva tjänar vi ju pengar på det, säger Jesper och berättar att han tjänade 60 000–80 000 kronor i månaden.
Både Jesper och Kajsa heter egentligen något annat.
Första delen i EFN:s nya poddserie hittar du här.