Klarna gör vinstkvartal: ”Precis som förr i tiden”

Klarna redovisar ett nettoresultat på 216 miljoner kronor för det tredje kvartalet, en ökning med 57 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Klarna Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det framgår av bolagets delårsrapport, där merparten av siffrorna avser niomånadersperioden januari-september.

Klarnas intäkter för årets nio första månader ökade till 20,3 miljarder kronor (16,5), varav ränteintäkter svarade för 3,2 miljarder kronor (2,8).

”Vi är tillbaka på bekant mark: vinst och tillväxt, precis som förr i tiden”, skriver vd Sebastian Siemiatkowski till Di.

Kreditförlusterna för niomånadersperioden uppgick till 3,5 miljarder kronor (2,5).

Till skillnad från traditionella banker mäter inte Klarna kreditförlusterna i procent av total utlåning, utan i procent av hur mycket som handlats genom tjänster, så kallad gross merchandise volume, GMV. Klarnas totala GMV var för niomånadersperioden 795 miljarder kronor och kreditförlusterna uppgick till 0,44 procent, att jämföra med 0,36 procent motsvarande period i fjol.

Finansieringskostnader ökar

Klarnas finansieringskostnader ökade till 2,6 miljarder kronor (1,5).

Bolagets justerade rörelsekostnader minskade med 2 procent och uppgick till 8,2 miljarder kronor (8,3).

Klarnas justerade kostnader för teknik och produktutveckling har ökat till 2,5 miljarder kronor (2,1), medan kostnaderna för försäljning och marknadsföring i stället minskat till 1,8 miljarder kronor (2,1). Kostnaderna för kundservice och operations har minskat till 1,5 miljarder kronor (1,8).

För niomånadersperioden redovisar Klarna ett resultat före skatt på 0,0 miljarder kronor (-1,8), medan resultatet efter skatt för januari-september uppgick till -0,1 miljarder kronor (-2,0).

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;