Konsumentverket vill förbjuda telefonförsäljning
Konsumentverket vill se ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
”Min fasta övertygelse är att det är vad som krävs för att komma till rätta med de problem som försäljningsmetoden orsakar”, skriver Cecilia Tisell, Konsumentombudsman.

Efter att flera företag visat på brister i sin telefonförsäljning gav regeringen Konsumentverket i uppdrag att utreda ett förbud mot telefonförsäljning för vissa områden.
Nu lämnar de över rapporten där de föreslår ett ”generellt förbud” mot telefonförsäljning.
”Det är nu dags att få stopp på denna otidsenliga, problematiska och oönskade försäljningskanal. Våra undersökningar visar att en försvinnande liten del, endast en procent, av konsumenterna kan tänka sig telefonförsäljning och en stor majoritet försöker på olika sätt slippa att bli uppringda”, skriver Cecilia Tisell, Konsumentombudsman.
”Det enda som på riktigt kan få problemen att upphöra är att själva telefonförsäljningen upphör. Det är därför Konsumentverkets uppfattning att ett generellt förbud mot telefonförsäljning behövs och bör införas”, fortsätter hon.
Andra förslaget: Opt-in system
Konsumentverket går också vidare om ett annat förslag som handlar om ett opt-in system. Alltså att alla som blir kontaktade ska på förhand registrerat att de vill bli uppringda.
”Ett opt-in-system vänder på steken jämfört med dagens NIX-register, där den som inte vill bli uppringd kan registrera sig”, skriver Cecilia Tisell.
Följ taggar
