Kravet: ”Säkerställ Volvos batteriproduktion”
Nu är det jätteviktigt för konkurrenskraften i både Sverige och Europa att fordonsindustrin får stöd. Det säger Henrik Einarsson, analytiker och avdelningschef på Business Region Göteborg, till EFN.

Klicka på ▶️-knappen i bilden här ovanför för att se tv-intervjun!
Dagens jättevarsel av 3000 medarbetare på Volvo Cars kom inte som någon blixt från klar himmel. Redan när Business Region Göteborg, BRG, presenterade sin konjunkturrapport i förra veckan så flaggade BRG:s analytiker och investeringschef Henrik Einarsson för annalkande varsel inom fordonsindustrin.
Han konstaterade samtidigt att ansvariga politiker och tjänstemän nu behöver arbeta hårt för att motverka detta.
– Jag tror det är jätteviktigt, både för Europas och Sveriges konkurrenskraft, att man ser till att stödja fordonsindustrin. Rent konkret handlar det bland annat om att vi behöver säkerställa att vi har batteriproduktion i Sverige, säger Henrik Einarsson.

Är Göteborgsregionen extra illa ute på grund av så stort fokus på fordonsindustrin just här?
– Vi står mitt i en stor omvandling och vi har relativt nischade aktörer och det är oerhört viktigt att de aktörerna lyckas i de satsningar de har gjort. Volvo Cars har valt att gå väldigt hårt in på elektrifieringsspåret och det behöver vi stödja och satsa på det, säger han.
I övrigt visar Konjunkturinstitutets undersökning för det första kvartalet 2025 en starkare konjunktur än förväntat i Göteborg, men att det definitivt ser skakigt ut framöver.
– Generellt sett går det ganska så bra här. Vi har flera bolag som också expanderar, till exempel inom försvarsrelaterad industri. Även AB Volvo går aningen bättre, och summan av det här är faktiskt att även industrin förbättrats lite under första kvartalet, säger Henrik Einarsson.
Han tillägger att han samtidigt ser stora varningstecken.
– Det handlar om väldigt svag lönsamhet, aviserade nedskärningar och framförallt ser vi att industriföretagen upplever ökad eller försämrad konkurrens utanför EU. Det behöver adresseras för att vi ska klara den långsiktiga konkurrenskraften, säger Henrik Einarsson.
