”Kryphålet” som räddar företag från Trumps tullsmäll
Bolag försöker hitta sätt att slippa de värsta konsekvenserna från Donald Trumps tullar.
Många lyckas jobba runt tullarna med något som kallas för "första försäljningsprincipen" – och metoden är helt laglig, skriver CNBC.

Den första försäljningsprincipen innebär att amerikanska importörer använder priset från den första försäljningen i en kedja av transaktioner för att beräkna tullavgifter.
Ett exempel hade kunnat vara om en kinesisk producent säljer en produkt till en återförsäljare i Hong Kong för 50 kronor, som sedan säljer samma produkt till en amerikansk återförsäljare för 100 kronor. Den amerikanska återförsäljaren säljer sedan produkten för 400 kronor till kund.
Enligt första försäljningsregeln kan den amerikanska återförsäljaren betala importtull baserat på det ursprungliga priset på 50 kronor, istället för det höjda priset på 100 kronor.
Då försvinner mellanhandens vinstmarginal, skriver CNBC.
Hur fungerar det?
Regeln för första försäljningsprincipen har funnits sedan sent 80-tal men fick större uppmärksamhet när Donald Trump tillträdde för sin första mandatperiod och började prata om omfattande tullar.
– Regeln har funnits länge men nu har intresset för den ökat kraftigt, säger Brian Gleicher, advokat och partner vid byrån Miller & Chevalier Chartered, till CNBC.
Kriterier för att bolag ska kunna använda första försäljningsprincipen:
Det måste vara minst två försäljningar. En från en utländsk producent och minst en från en mellanhand.
Försäljningen måste ske på armlängds avstånd mellan en bunden och obunden partner.
Det måste finnas bevis för att produkten var menad att fraktas till USA från början.
Det måste finnas dokumentation som visar vad det första försäljningspriset var.
Vanligtvis baseras tullen som införs av den amerikanska tullmyndigheten på varans importpris. Det innebär att importören måste bevisa det ursprungliga priset för produkten.
– Om du är importör måste du bevisa försäljningspriset och ha tillgång till de uppgifterna men leverantörer vill inte alltid lämna ut den informationen, säger Brian Gleicher.
Experter menar att den här regeln kräver att det måste finnas ett förtroende mellan alla parter.
Används mest av lyxbolag
Även om fler och fler företag börjar få upp ögonen för första försäljningsprincipen är det främst lyxbolag, med större marginaler, som använder de mest.
Det italienska lyxbolaget Moncler beskrev principen som en "betydande fördel".
Att använda första försäljningsprincipen är helt laglig men skulle ändå kunna hindra Trumpadministrationens ansträngningar för att öka tullintäkterna och öka tillverkningen i USA.
Vita huset har ännu inte kommenterat första försäljningsprincipen och hur den kan komma att påverka tullintäkterna.
Följ taggar
