Labubu tar över världen – Pop Mart har rusat 600 procent på ett år
Det fulsöta monstret Labubu har tagit världen med storm och Hongkong-ägaren Pop Marts aktie har rusat över 600 procent på ett år. Med millenials och Gen Z som målgrupp väntas försäljningen från utlandet dubbleras under 2025 – trots att Kina hotar med regleringar.

Försäljningen av den fluffiga plyschleksaken med huggtänder, Labubu, trotsar den annars tröga konsumtionen i Kina. Ägaren Pop Mart, som är noterat på Hongkongbörsen, har rusat över 600 procent på ett år och 180 procent hittills i år i takt med att den globala försäljningen ökar.
Intresset för Pop Marts koncept med "blind box"-leksaker har skenat och Labubus har blivit ett samlarobjekt världen över. Efter att kändisar som Rihanna och Kim Kardashian visat upp sina Labubus på sociala medier har målgruppen blivit millenials och Gen Z istället för små barn. Vilket enligt analytiker innebär att regleringarna som Kina vill införa för barn inte bör vara ett orosmoln för bolaget, rapporterar CNBC.
Den 20 juni kritiserade Kina Pop Marts affärsmodell i en statlig tidning. Detta för att bolaget lockar små barn att spendera stora summor på "blind cards" och "blind boxes" och uppmanar därför till striktare reglering av försäljningen till barn under åtta år. Utan att nämna Pop Mart vid namn i texten såg bolaget sin sämsta börsdag sedan slutet av 2023 och rasade 12 procent. En nedgång som nu är återhämtad och aktien snuddar återigen på rekordnivåerna som syntes före nedgången.
"Det skapar en spänning"
Konceptet "blind box" innebär att konsumenten inte vet vilken karaktär som finns i boxen före köpet, vilket har lett till att flera boxar köps i jakten på figuren man är ute efter till sin samling. Det har fått priserna att rusa och aktien likaså. En blind box kostar alltifrån 59 yuan till 5 999 yuan och enligt CNBC spenderar samlare tusentals yuan för att få tag på sällsynta figurer.
– Poängen med blind boxes är just det okända, ovissheten. Det finns en medfödd nyfikenhet kring vad man kommer att få. Det skapar en viss spänning när man köper blind boxes. När man öppnar boxen uppstår positiva känslor och då fortsätter folk att köpa dem. Även att folk visar upp sina Labubus på sociala medier bidrar till ett ökat intresse och känsla av gemenskap, säger Chris Wong, psykolog på Singapore-baserade Resilienz Clinic.
Dubblerad global försäljning 2025
Målgruppsskiftet får Morningstars analytiker Jeff Zhang att spela ner oron för Kinas önskan om regleringar för barn.
– Kinas försäljningsregleringar för barn bör inte påverka bolaget, säger han.
Inom tio år spår analytikern att Pop Marts försäljning i Fastlandskina kommer minska till 30 procent från 60 procent 2024. För 2025 väntas de utländska intäkterna mer än dubbleras jämfört med föregående år till 14 miljarder yuan, motsvarande omkring 20,5 miljarder kronor.
I Nordamerika ökade bolagets försäljning med 550 procent i fjol jämfört med 2023 och i dag finns 90 fysiska butiker och försäljningsautomater i USA. Likt Disney expanderar Pop Mart med pop-up butiker, en filmstudio och en nöjespark, något som kostar bolaget mycket.
– Trots att det globala intresset för Labubus har ökat de senaste två åren finns det inga garantier att det kommer vara populärt eller relevant de kommande 5-10 åren, säger Jeff Zhang.
