Lovable har inte betalat moms – Skatteverket: ”Allvarligt”

Det hajpade svenska AI-bolaget Lovable har inte betalat in moms när de har sålt sina prenumerationer, enligt TV4:s ”Kalla fakta”.
Skatteverket anser att det är allvarligt.

Hajpade Lovable med teknikchef Fabian Hedin och vd:n Anton Osika till vänster i bild, har sålt prenumerationer för närmare två miljarder kronor men har inte betalat någon moms. Det avslöjar entreprenören Jens Nylander (t.h. i bild)
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Framgångssagan Lovable har hyllats brett – också av Nvidias vd Jensen Huang. Lovable rapporterade under onsdagen att man nu nått 200 miljoner dollar i årliga återkommande intäkter. Men nu visar det sig att bolaget inte har betalat någon moms. Det är serieentreprenören Jens Nylander som ligger bakom avslöjandet, som nu rapporteras av TV4:s ”Kalla fakta”.

– Jag köpte själv ett Lovable-abonnemang i september och tyckte det var märkligt att jag fick ett kvitto utan mervärdesskatt och att säljaren var Lovable Labs Inc med en postadress i Delaware. Jag kontaktade då flera andra köpare av Lovables tjänster i Sverige för att jämföra hur deras kvitton såg ut. Det visade sig då att ingen hade blivit påförd någon mervärdesskatt, säger Jens Nylander till EFN om granskningen.

Lovable Labs Inc är inte registrerat för moms i EU och bolaget kan därför inte heller ha betalat någon moms.

– Det är allvarligt. Som företag ska man följa den svenska nationella momslagstiftningen, säger Jörgen Frid som är sektionschef på Skatteverket, till TV4.

Bekräftar skattskyldigheten

Lovable bekräftar för TV4 att bolaget känner till sin skyldighet att betala skatt och hävdar att man kommer att betala all utstående moms så fort momsregistreringen är färdig.

”Lovable har växt snabbt efter lanseringen 2024, på flera olika marknader. Som en del av den tillväxten håller vi på att registrera oss för moms”, skriver företagets talesperson.

Nu måste Lovable lista ut om det är företag eller privatperson som har köpt respektive prenumerationstjänster samt vilket land som köpen har gjorts.

Ogillar trenden

Jens Nylander, som själv har drivit bolag som Jens of Sweden, Jays, Automile och TIC, säger att han har förståelse för fel – men ogillar trenden med allt mindre transparens.

– Jag har själv gjort många missar i min karriär och i det ingår att man lär sig. Men utvecklingen de senaste åren har varit att man inte väljer att berätta om sina misstag eller att man vill styra vad som skrivs om sitt bolag. Att berätta om sina problem gör att entreprenörer bättre kan lära sig av varandra och även politiker och allmänhet förstår de vardagliga problem som entreprenörer möter. Lovable är en succé men med en succé kommer alltid diverse problem, säger han.

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;