Lundberg efter tidigare Volvotoppens sensationella drag: ”Fullt förtroende”
Industrivärdens ordförande Fredrik Lundberg kände inte på förhand till att Essitys ordförande Jan Gurander nu väljer att kliva in i styrelsen för AB Volvos huvudkonkurrent Daimler Truck. Han ser dock inga problem med Jan Guranders nya uppdrag.
– Jan är ordförande i Essity och vi har fullt förtroende för honom i den rollen, säger finansmannen till EFN.

På fredagen var EFN först med nyheten att AB Volvos tidigare stjärndirektör Jan Gurander väljer att kliva in i tyska Daimler Trucks styrelse. Daimler Truck är världens största lastbilstillverkare och på många marknader Volvos huvudkonkurrent.
AB Volvo är maktbolaget Industrivärdens största och viktigaste innehav. Jan Gurander är sedan tidigare ordförande i hygienjätten Essity, som är Industrivärdens fjärde största innehav
Därmed blir ordföranden för ett av Industrivärdens viktigaste innehav nu styrelseledamot i en konkurrent till det allra viktigaste innehavet.
Det oroar dock inte Industrivärdens ordförande, Fredrik Lundberg,
– Jag har ingen synpunkt på det uppdraget eller att han tar det. Det är säkert ett trevligt och viktigt uppdrag för honom. Jan är ordförande i Essity och vi har fullt förtroende för honom i den rollen, säger finansmannen till EFN.
Är det lämpligt att Essitys ordförande sitter i styrelsen för AB Volvos huvudkonkurrent?
– Det finns ingen intressekonflikt, inget konkurrensförhållande mellan Essity och Daimler Truck, så jag ser inget problem med det. Jan gör ett utmärkt jobb i Essity och han är fri att ta andra uppdrag om han vill det.
Hade Jan Gurander förankrat detta med dig?
– Jag visste om att Jan var intresserad av att få fler uppdrag, men han har inte diskuterat det här specifika uppdraget med mig, det har han inte.
Jan Guranders karriär
Född: 1961, Mjölby.
Utbildning: Handelshögskolan.
Karriären:
• Började sin karriär på Robur innan han 1990 gick till Investor.
• Inledde sin karriär i fordinsindustrin på Scania 1995.
• Utsågs 1998 till finansdirektör på Scania, som då var ett börsnoterat bolag.
• Var 2008-2011 finansdirektör på MAN.
• Utsågs 2011 till finansdirektör på personbilstillverkaren Volvo Cars.
• Var åren 2014-2018 finansdirektör på AB Volvo. 2015 var han under sex månader tillförordnad vd under tiden Martin Lundstedt satt i karantän.
• 2018 lämnade han över finansportföljen til Jan Ytterberg och var vice vd fram till 2022.
Daimler Truck med svenska vd:n Karin Rådström knoppades 2021 av från personbilstillverkaren Mercedes-Benz Grop, som då hette Daimler AG.
Med 30 procent av kapitalet är personbilstillverkaren den största ägaren i Daimler Truck. Den kinesiska fordonsmagnaten Li Shufu är i sin tur Mercedes-Benz näst största ägare efter den kinesiska fordonstillverkaren BAIC Group.
När Li Shufu 2018 köpte en storpost i dåvarande Daimler AG väckte det stor förvåning eftersom Li Shufus Geely redan 2017 hade köpt Christer Gardells aktivistfond Cevians storpost i AB Volvo.
Geely är fortfarande Volvos röstmässigt näst största ägare.
Åren 2011-2014 var Jan Gurander finansdirektör på personbilstillverkaren Volvo Cars, som redan då var helägt av Li Shufus Geely. Gurander spelade där en nyckelroll i vändning av Volvo Cars efter tiden med amerikanska Ford som ägare.
Ett par år efter att Daimler Truck knoppades av från Mercedes-Benz Group sålde Li Shufu sitt direkta innehav i lastbilstillverkaren.
Industrivärdens portfölj | ||
Bolag | Andel av röster | Värde, miljarder kronor |
AB Volvo | 28,05% | 53 |
Sandvik | 14,95% | 51 |
Handelsbanken | 11,81% | 28 |
Essity | 29,32% | 19 |
SCA | 29,73% | 11 |
Skanska | 24,53% | 8 |
Ericsson | 15,04% | 7 |
Alleima | 21,09% | 4 |
Finansiella instrument i artikeln
