Marknaden överdriver – köp Gränges
Gränges har stor exponering mot de tillfället pressade branscherna bygg och fordon. Trots det tuffar försäljningen på och lönsamheten hålls på hyggliga nivåer. Det finns helt klart förutsättningar för en trevlig aktieresa.
Gränges har förstås påverkats negativt av avmattningen i fordonsindustrin, men andra delar har vägt upp omsättningen. Tidigare välfyllda lager har börjat sina hos kunderna inom övriga segment. Framåt menar bolaget att det bara delvis kompenserar tappet från fordonsindustrin, men man väntar sig ändå en hög ensiffrig försäljningsutveckling för årets sista kvartal jämfört med ifjol.
Från folie till värmeväxlare
Gränges aluminium finns i ett vitt spann av produkter. Bland annat i varannan tillverkad bil i världen, batterier och burkar, men också i klimatlösningar i byggnader. Bolaget tar marknadsandelar och har de senaste två åren bevisat att man klarar att försvara vinstmarginalerna. Gränges köper och förädlar aluminium, och har alltså ingen egen utvinning.
Gränges affär gynnas av elektrifiering och återvinning. Aluminium väger lite, tål värme bra och är lätt att återvinna. Bolagets andel återvunnet aluminium ökar konstant och är nu uppe i 46 procent. Som exempel kan nämnas att bolaget är ensamt i världen om att ha en global produktion av katodfolie, som används när man gör batterier, för övrigt ett område där man ser stor potential.
Tillväxten inom fordon är kopplad till antalet sålda bilar globalt. På längre sikt gynnas Gränges av en ökad andel elbilar, eftersom de har högre andel aluminium i sig. Förpackningsdelen väntas växa i takt med ekonomin, medan klimatlösningar i byggnader följer investeringsviljan i sektorn liksom behovet av att byta ut gamla system.
2022 | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E | |
Nettoomsättning, mkr | 24 492 | 22 518 | 22 981 | 26 789 | 29 951 |
Rörelseresultat | 1 136 | 1 576 | 1 549 | 1 957 | 2 220 |
Vinst per aktie, kr | 6,59 | 9,5 | 9,6 | 12,9 | 15,1 |
P/E | 12,5 | 11 | 12,5 | 9,3 | 8 |
Källa: Börsdata/Factset |
Starka kassaflöden skapar möjligheter
Tack vare starka kassaflöden har Gränges kunnat beta av mer skuld och är nu i det nedre spannet av målet om en nettoskuld om 1 till 2 gånger EBITDA. Ändå har flera investeringar i ökad kapacitet gjorts. Kombinationen ökade investeringar och minskad skuld skapar flexibilitet vilket förstås är positivt för handlingsutrymmet framåt.
Det är lätt att föreställa sig ett högt beroende av aluminiumpriset. Kortsiktigt har det mycket liten påverkan på bolaget, eftersom Gränges för över kostnaderna på kunden. Bolagets förmåga att öka volymen är alltså avgörande för vinsten.
Ägarlistan består av idel institutionella investerare. Vd sedan tre år, Jörgen Rosengren, har en post med aktier om 17 miljoner kronor.
Största ägare | Kapital/röster |
Fjärde AP-fonden | 8,9% |
Swedbank Robur | 6,8% |
AFA Försäkring | 6,7% |
KGH LTD | 5,2% |
Första AP-fonden | 5% |
Källa: Holdings |
Kurspotential även med försiktiga prognoser
De senaste tre åren har rörelseresultattillväxten varit i snitt 14 procent. Gränges mål är att rörelseresultatet ska växa med i snitt 10 procent. Givet bolagets egna mål och enkla antaganden om finansiella kostnader och skatt handlas Gränges aktie under 10 gånger vinsten för nästa år. Skulle Gränges aktie närma sig den historiska snittvärderingen finns en potential i kursen på nära 20 kronor, det vill säga en uppgång om 17 procent. Det är på antaganden mer pessimistiska än analytikerprognosen.
Skuldjusterat värderas bolaget enligt den samlade prognosen till åtta gånger det förväntade rörelseresultatet för nästa år. Aktien värderas till nio gånger den förväntade vinsten.
Fordonsrelaterade aktier, inklusive Gränges, har pressats på börsen, men bolaget har hållit emot bra och bevisat att man förtjänar en högre värdering. Det ljusnar inom byggbranschen, och så småningom kommer fordon börja bidra till siffrorna igen. Gränges aktie har kanske inte någon raketartad resa framför sig, men är väl köpvärd för det.
Gränges
Börsvärde: 12,5 miljarder kronor
Aktiekurs: 118 kr
Rekommendation: Köp
För: Välskött, global världsledare med strukturella trender till sin fördel.
Emot: Konjunkturkänsligt och stort beroende av fordonsindustrin.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet.
Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj.