Martin Blomgren: Husqvarna bromsar – men finns gasen?

Som väntat tvingas Husqvarna sänka sina ambitioner för lönsamhet och tillväxt och anpassa målen till en hård verklighet. Frågan är hur man ska hitta tillbaka till gasläget.

Martin Blomgren Husqvarna.
Frågan är hur Husqvarna ska hitta tillbaka till gasläget, skriver EFN:s Martin Blomgren. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var kanske årets mest förväntade målsänkning när trädgårdsproduktbolaget Husqvarna på onsdagsmorgonen gick ut med sina nya finansiella mål inför den stundande kapitalmarknadsdagen. Man har länge legat långt ifrån rörelsemarginalmålet på 13 procent och nya vd:n Glen Instone har pekat mot just den här kapitalmarknadsdagen när han har fått frågor om målen och strategin framåt.

 Nu lägger han fram det nya målbatteriet som, över en konjunkturcykel, lyder:

- Genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt om 3–5 procent

- Rörelsemarginal om minst 10 procent

- Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) om 15 procent

Motvind i försäljningsväg

Även när det gäller tillväxten så är det en nedjustering. Tidigare var ambitionen att växa med 5 procent organiskt. Givet de senaste årens fallande försäljningskurva så är det inte någon chock att även tillväxtmålet putsas nedåt.

Utöver de kostnadsinitiativ som redan pågår så slår Glen Instone nu också till med ett rejält omtag i vad som beskrivs som ett ”transformativt kostnadsbesparingsprogram” som ska löpa fram till 2030. Vid ändstationen ska kostnaderna ha sänkts med 4 miljarder kronor – vilket kommer att belasta resultatet på vägen dit med 1,5 miljarder kronor.

Som en referens ligger Husqvarnas nettoomsättning i rullande 12-månaderstakt på 48 miljarder kronor så en 4-miljardersbesparing på oförändrad omsättning motsvarar alltså drygt 8 procentenheters marginalförbättring. Det är mycket, men å andra sidan ligger det justerade rörelsemarginalen nu på 6 procent så menar man allvar med att etablera sig över 10 procent igen så behövs krafttag.

Utmanande miljö

Kalkylen är enkel att göra på pappret men den stora frågan – som måste utvecklas under kapitalmarknadsdagen – är hur man ska få kunderna att välja Husqvarnas produkter i en tuff konkurrensmiljö. En miljö där kinesiska spelare, övergången från bensin- till batteridrivna produkter och automatiseringstrenden bjuder på rejäla utmaningar.

Kort sagt, vad talar för att Husqvarna hittar gasen igen?

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;