Myndighetens larm om Zinzino: "Otillåtna påståenden"
Zinzino har rusat nära 200 procent på börsen bara i år och nått ett börsvärde på 9 miljarder kronor.
Men marknadsföringen av bolagets produkter är vilseledande och innehåller osanna hälsopåståenden, anser flera myndigheter.
Nu riskerar Zinzino en rättslig process och höga böter.
– Så snart informationen kom oss tillhanda har vi agerat, säger vd:n Dag Bergheim Pettersen.

En framgångsrik expansion i Europa har gjort hälsovårdsbolaget Zinzinos aktie till en av de bäst presterande på börsen i år.
Med en uppgång på drygt 600 procent de senaste tre åren har bolaget också dykt upp på småspararnas radar. På ett år har antalet aktieägare bara på Avanza ökat med 100 procent, till över 7 000.
Zinzino
Ett svenskt direktförsäljningsföretag som grundades 2005 i Göteborg. Bolaget säljer kosttillskott, hudvårdsprodukter och kaffemaskiner via nätverk av återförsäljare i över 100 länder. Fokus ligger på hälsoprodukter baserade på egna tester och abonnemangslösningar. Zinzino är noterat på First North.
Samtidigt har kritiska röster höjts om bolagets affärsmodell, där Zinzino historiskt anklagats för att bedriva ett pyramidspel där befintliga kunder tjänar pengar på att rekrytera nya.
Även hälsofördelarna med bolagets produkter har ifrågasatts. I en granskning av Expressen pekade experter på att det saknas vetenskapliga stöd för att bolagets kosttillskott faktiskt fungerar.
Nätverksförsäljning
Nätverksförsäljning, även kallat multi-level marketing (MLM), är en försäljningsmodell där produkter eller tjänster säljs direkt till konsumenter via ett nätverk av återförsäljare. Deltagarna tjänar provision både på egna försäljningar och på rekryterade säljares resultat.

Beslut från Miljöförvaltningen
I ett färskt beslut från Miljöförvaltningen slår myndigheten ner på Zinzinos kosttillskott ZinoBiotic+. Flera av de beskrivningar kopplade till produkten bedöms vara "otillåtna hälsopåståenden."
"Miljöförvaltningen genomförde en kontroll av Zinzino Sverige AB den 26 juni 2025. Kontrollen initierades med anledning av information från RASFF om märkningsbrister som konstaterats av tyska myndigheter gällande produkten ZinoBiotic+", skriver Miljöförvaltningen.
I beslutet kräver man bland annat att Zinzino tar bort formuleringen "GMO-fritt" och ordet "näringsvärde" där endast kostfiber är angivet. Bolaget måste också stryka ordet "naturlig" från alla konsumentförpackningar i Sverige och Tyskland.
– Det handlar om påståenden som inte är godkända att använda. EFSA, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, gör en bedömning av vissa påståenden och sedan beslutar EU-kommissionen om de är tillåtna eller inte, förklarar Vesna Maric, livsmedelsinspektör på Miljöförvaltningen.
"Informationen inte sann"
Hon kallar informationen om produkten ZinoBiotic+ "vilseledande."
– I det här fallet handlar det inte om brister som påverkar kundernas hälsa, utan om att informationen inte är sann eller tillåten att använda, säger hon.
Ändrar inte Zinzino de otillåtna påståendena väntar böter.
– Det kan vara påtryckningsmedel, antingen vite eller förbud att sälja produkter med fel märkning, säger Maric.

Zinzinos vd Dag Bergheim Pettersen säger att bolaget efter anmärkningarna från Miljöförvaltningen ändrat påståendena.
– Det fanns synpunkter på hur vi beskrev produktens egenskaper och i samråd med berörd part har vi förtydligat detta, justerat de formuleringar man önskade samt tagit bort den information som föranledde inspektionen, säger han.
Felaktig information
Men det är inte första gången som bolaget hamnar i myndigheternas klor. Så sent som i augusti förra året riskerade Zinzino att betala ett vite om 150 000 kronor, också då med anledning av bristande och felaktig information om bolagets produkter.
"Ta bort all information på er e-handel som kan antyda att en balanserad och varierad kost inte kan ge lämpliga mängder av näringsämnen samt ge upphov till rädsla hos konsumenten," skrev Miljöförvaltningen i sitt beslut hösten 2024.
Konsumentverkets kritik
Men Zinzinos kamp mot svenska myndigheter slutar inte där. Just nu finns det flera pågående ärenden mot bolaget hos Konsumentverket.
Myndigheten slår i sin bedömning av Zinzino fast att de sysslar med "aggressiv marknadsföring" och att beskrivningen av deras kosttillskott innehåller vilseledande medicinska påståenden.
Konsumentverket konstaterar också i sitt utlåtande att konsumenter genom Zinzinos marknadsföring via partners i sociala medier kan få intrycket att produkterna botar följande sjukdomar: depression, ADHD, ofrivillig barnlöshet, förlossningsdepression, psoriasis, allergi, astma, hjärndimma, migrän, cancer, Alzheimers sjukdom, smärta/värk, cystisk fibros, utmattningssyndrom/utbrändhet, hjärt- och kärlsjukdom, stroke, IBS, ME, diabetes, artrit och demens.
Marknadsföringen av de hälsotester som Zinzino erbjuder kritiseras även dem.
"Presentationen av resultatet [...] ger, utifrån dess starka färgsättning i kombinationen med figurer så som en ledsen emoji och varningstriangel med ett utropstecken i, genomsnittskonsumenten intryck av att konsumenten har allvarliga hälsobrister samt utsätter sig för en risk för bristande behandling av dessa om konsumenten inte köper och använder sig av Zinzinos produkter", skriver Konsumentverket i sitt utlåtande.
Visar stark tillväxt
I första kvartalet 2025 ökade Zinzinos intäkter till 724 miljoner jämfört med 455 miljoner året innan, en tillväxt på 59 procent. Majoriteten (92 procent) av intäkterna kommer från produktområdet Health, där försäljningen av kosttillskott ingår. Centraleuropa står för den största andelen av Zinzinos försäljning (27 procent). Norden står för 11 procent av försäljningen.
Men här är till och med grundtesen fel, skriver Konsumentverket.
"Enligt Nordiska näringsrekommendationer går det inte att slå fast att en viss kvot mellan omega-3 och omega-6 i kosten skulle vara bäst för hälsan. Vidare uttrycker Livsmedelsverket att de inte rekommenderar kosttillskott av omega-3", skriver man och fortsätter:
"I sammanhanget går det även att tillägga att Livsmedelsverket inte rekommenderar tillskott av omega-3 i form av exempelvis fiskolja."

I ett svar till Konsumentverket hävdar Zinzino det finns mycket forskning om balansen mellan omega-3 och omega-6, men att det "kan vara komplext att på ett enkelt sätt redogöra för hur det fungerar och påverkar oss".
"Vi har på olika sätt försökt att förenkla och förtydliga detta, och det är ett ständigt pågående arbete. För närvarande pågår ett internt projekt om just detta, som har till syfte att ytterligare förtydliga och förenkla funktionen och förtydliga behovet av dem", skriver bolaget.
Johannes Cullberg marknadsför Zinzino
En av de samarbetspartners Zinzino använt sig av i sin marknadsföring är hälsoinfluencern Johannes Cullberg. I ett inlägg från september 2023 gör Cullberg reklam för produkten Viva+, ett kosttillskott som innehåller saffranextrakt, och menar att det kan ha en positiv inverkan på depressionssymptom.
"De nu aktuella påståendena är ägnade att göra betydande intryck på genomsnittskonsumenten och påverkar dennes beslutsfattande", skriver Konsumentverket om inlägget och konstaterar:
"Påståendena är obestyrkta och därmed otillbörliga."
Till EFN förklarar Johannes Cullberg att han är tydlig med att inlägget inte ska ses som medicinsk rådgivning, utan som inspiration.
– Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att kosttillskott skulle kunna bota varken ADHD eller depression, säger han.
Zinzinos vd: "Våra regler är tydliga"
I ett svar till EFN från Zinzinos vd Dag Bergheim Pettersen säger han att bolaget agerat efter att de blivit informerade om Konsumentverkets tillsynsärende.
– Vi har varit i kontakt med de personer Konsumentverkets anmärkningar gällde och samtliga anmärkningar utagerades, säger han.

I Konsumentverkets tillsynsärende handlar det om nio aktörer som gör marknadsföringsåtgärder i sociala medier på uppdrag av Zinzino.
– Våra regler och riktlinjer är tydliga om vad en säljpartner får säga, vi tillhandahåller material som är granskat av oss, säger Bergheim Pettersen.
EFN har varit i kontakt med Johannes Cullberg som säger att han efter en dialog med Konsumentverket tagit bort inlägget om Viva+ från sina sociala medier.
Riskerar böter
Konsumentverket överväger nu om de ska inleda en rättsprocess mot Zinzino, där följderna kan bli höga vitesbelopp och förbud att marknadsföra sina produkter på sättet de gjort historiskt.
– Marknadsföring får inte skrämma upp folk. Konsumenter ska inte behöva känna oro och rädsla, det är en grundregel. Om det är applicerbart här är precis vad vi tittar på, för att avgöra om det ska leda till en rättsprocess, säger Kristofer Johannesson, biträdande konsumentombudsman.
Ett beslut huruvida man ska gå vidare med ärendet väntas tas under hösten.
Johannesson kan inte säga vartåt det lutar eller gå in i detalj på det specifika ärendet mot Zinzino, men nämner att Konsumentverket i allmänhet brukar nå framgång i domstol i ärenden om kosttillskott och hälsopåståenden.
– Slutresultatet är oftast att företaget förbjuds att fortsätta marknadsföra på det sättet. Syftet är att man inte ska kunna kringgå förbud genom små ändringar, säger han.
Följ taggar
