”Nätverkskungen” i Zinzino – provisioner på 220 miljoner
Hälsovårdsbolaget Zinzino anklagas för vilseledande marknadsföring av sina kosttillskott av Konsumentverket.
Men bolaget har också utretts av amerikanska branschorgan.
EFN:s kartläggning indikerar samtidigt på ett pyramidspelsliknande upplägg, där grundaren Ørjan Sæle kunnat räkna hem hundratals miljoner kronor de senaste åren.
– Nätverket var bolagets största tillgång, säger en uppgiftslämnare.
Enligt Konsumentombudsmannen är skillnaden mellan Zinzinos affärsmodell och ett pyramidspel hårfin.

I hemlandet Norge blev Ørjan Sæle i slutet av 90-talet känd som en central figur på företaget Nature's Own. Bolaget använde sig av en pyramidspelsliknande modell och utreddes av norska Justisdepartementet som menade att Nature's Own stred mot lotterilagen. Under sin topp hade bolaget över hundratusentals distributörer världen över.
Historien upprepade sig ett par år senare, när Sæle gått vidare till ThinkSeven. Bolaget marknadsförde mobiltelefontjänster via en MLM-modell, men upplöstes 2006 med ekonomiska förluster som följd för många kunder.
Vid det här laget hade Sæle i norska medier fått öknamnet "nätverkskungen". Samma år startade han Zinzino.

Omsätter 2 miljarder
Till en början sålde bolaget kaffemaskiner, men skiftade sedan fokus till kosttillskott. Det visade sig vara ett genidrag.
Zinzino noterades 2010 på Aktietorgets handelsplats och har därefter växt i raketfart. Med en framgångsrik global expansion, förvärv av andra hälsovårdsbolag och rekrytering av samarbetspartners omsätter man nu 2 miljarder kronor per år.
Under sommaren 2025 toppade aktien på 288 kronor och bolagets börsvärde nådde 9 miljarder kronor. En granskning från EFN fick sedan aktien att rasa och nedgången sedan dess skrivs till 45 procent.
Nätverksförsäljning
Nätverksförsäljning, även kallat multi-level marketing (MLM), är en försäljningsmodell där produkter eller tjänster säljs direkt till konsumenter via ett nätverk av återförsäljare. Deltagarna tjänar provision både på egna försäljningar och på rekryterade säljares resultat.
Den snabba tillväxttakten har kommit med ett pris. Bolaget har kritiserats för att använda sig av en pyramidspelsliknande affärsmodell, där personerna i toppen av försäljningskedjan får en stor andel av det personerna under dem säljer.
– Ett pyramidspel går ut på att man värvar medlemmar och betalar för det. Och det har väldigt tydliga spelkomponenter. Multi level marketing bygger på att man säljer produkter i ett nätverk och delar på profiterna av det, säger biträdande konsumentombudsmannen Kristofer Johannesson till EFN, som också poängterar att skillnaderna är ganska små.
– Men det är framför allt fokus som skiljer.
Hårfina skillnader
De som säljer Zinzinos kosttillskott och andra produkter avancerar i hierarkin baserat på hur många nya partners man rekryterar och hur mycket man säljer för. Varje högre rank ger sedan tillgång till ytterligare bonusar och större procentandel på försäljningen i nätverket.
– Multi level marketing-modeller går ju ut på att vinsterna ska fördelas och ta vägen någonstans. Är det rätt skött så är det helt okej. Men skillnaderna är hårfina, säger Johannesson, som inte vill uttala sig om Zinzino specifikt.

Konsumentverket har inte heller utrett bolaget kopplat till deras affärsmodell, men har ett pågående tillsynsärende kring marknadsföringen av Zinzinos produkter som man kallar vilseledande.
Bolagets vd, Dag Bergheim Pettersen, slår tillbaka mot anklagelserna om att Zinzino skulle vara ett pyramidspel.
– Ett pyramidspel är olagligt och definieras som ett företag där man utlovar stora och snabba förtjänster genom att belöna rekrytering av nya säljare, inte sällan utan faktisk försäljning av varor eller tjänster till slutkund, säger han till EFN och fortsätter:
– Det kostar inget att bli partner i Zinzino, inga dolda startavgifter. Zinzino betalar bara ut provision baserat på försäljning av produkter, inte på antal personer som är med. Inga omsatta produkter betyder inga utbetalda provisioner.
"Nätverket bolagets största tillgång"
En uppgiftslämnare som tidigare haft en hög position på bolaget men slutat säger att hen förstår jämförelserna med ett pyramidspel.
– Nätverket var bolagets största tillgång.
– Jag skulle inte säga att man var cynisk i strategin. Samtidigt så det beror på hur man definierar cynism. Allt gick ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt, säger personen till EFN.
Uppgiftslämnaren kallar nätverksförsäljning en "oerhört effektiv säljkanal."
– Vissa gick in och trodde på snabba pengar, andra förstod att det handlade om att sälja produkter och rekrytera egna som hjälpte till att sälja. De som inte förstod det hoppade ofta av snabbt, kanske hälften, säger personen.
Hen säger att Zinzino ofta marknadsförde personer som varit framgångsrika i sin försäljning.
– Budskapet var alltid: ”Du kan också lyckas.” Men i praktiken kanske hälften hoppade av efter ett år, några procent fortsatte längre, ett fåtal stannade kvar på lång sikt, säger uppgiftslämnaren.
Vd:n: "Efterfrågad produkt"
Vd:n Dag Bergheim Pettersen uppskattar att 80 procent av omsättningen sker direkt till kunder som köper produkter för att konsumera dem.
– Vi har en vetenskapligt bevisad, efterfrågad produkt som erbjuder en effektiv och kostnadseffektiv lösning på ett globalt hälsoproblem, säger han.
Men det finns de som inte håller med. Enligt Livsmedelsverket går det inte att slå fast att en viss kvot mellan omega-3 och omega-6 i kosten skulle vara bäst för hälsan, vilket Zinzino hävdar i sin marknadsföring av den storsäljande produkten BalanceOil+.
Påståenden om finansiell frihet
Samtidigt har amerikanska branschorganet DSSRC, Direct Selling Self-Regulatory Council, vid flera tillfällen de senaste åren tvingat hälsovårdsbolaget Zinzinos partners att radera eller ändra inlägg i sociala medier.
Så sent som i våras handlade det om ett tiotal inlägg där Zinzinos partners påstod att Zinzino-säljare på ett enkelt sätt kunde uppnå finansiell frihet, enligt DSSRC på ett problematiskt sätt.
– Vi är alltid noggranna med att följa gällande regler och riktlinjer och påpekar alltid att arbetsinsats och provisioner går hand i hand. Detta beskrivs mycket tydligt i vår kompensationsplan, säger Bergheim Pettersen.
DSSRC kritiserade också flera av de hälsopåståenden som Zinzinos partners gjort i sociala medier, bland annat att bolagets tillskott skulle sänka kolesterolnivåerna, stärka immunsystemet och stärka hjärnans funktion.
– Alla bolag som producerar matprodukter inklusive kosttillskott granskas regelbundet av myndigheter. Detta är ett sundhetstecken som vi uppmuntrar. Vi har regelbundna inspektioner från olika länder gällande våra produkter, och följer råd och riktlinjer från berörda myndigheter och korrigerar vid behov, säger Bergheim Pettersen.
Efter DSSRC:s påtryckningar raderades inläggen.
Utbetalningar på 58 miljoner 2024
Zinzino har 40 000 distributörer världen över.
Högt upp i kedjan finns grundaren Ørjan Sæle och frun Hilde.
Enligt EFN:s genomgång fick paret via bolaget Sæle Invest & Consulting AS förra året utbetalningar på 58 miljoner kronor, motsvarande 3,6 procent av omsättningen och 5,5 procent av de totala partnerbonusarna.
De senaste sex åren skrivs beloppet till 224 miljoner kronor.
Sæle fortsatt storägare
Vd:n Bergheim Pettersen säger att utbetalningarna till Sæle sker enligt den provisionsplan som gäller alla direktsäljare inom Zinzino.
– Provisioner står i relation till omsatta produkter. En person med fler omsatta produkter i sitt nätverk, har därför större möjlighet att få provision på fler sålda produkter även om det inte sker per automatik. Modellen bygger även på egen insats och försäljning, för att ta del av provisioner från nätverket man byggt, säger han och fortsätter:
– Att de personer som bygger upp ett säljteam jobbar efter provision baserad på teamets produktivitet är ett självklart incitament inom de flesta företag, oavsett om de verkar inom direktförsäljning eller inte.
Sæle är, tillsammans med sitt bolag och familj, största ägare i Zinzino med 47 procent av rösterna och 28 procent av kapitalet, men har ingen plats i styrelsen. Grundaren har inte någon operativ roll i bolaget, enligt vd:n.
– Han är en oberoende partner och en stor aktieägare, säger Bergheim Pettersen.
Sæles totala förmögenhet ska uppgå till runt 2 miljarder kronor.
Följ taggar
