Ny rapport visar: Svenskt bränsle är inte dyrt

Branschorganisationen Drivkraft Sverige har granskat drivmedelspriserna och slår fast att det inte är dyrt att tanka i Sverige om man jämför internationellt.
– Tittar man på hur långt man kommer på en tank, och dessutom på hur priserna ser ut internationellt, då är det inte dyrt att tanka i Sverige i dag, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till TT.

Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige och chef för lobbyorganistaionen för bränsle- och drivmedelsbranchen.
Det är inte dyrt att tanka, slår Drivkraft Sveige fast i en ny rapport. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Trots debatten om höga bensin- och dieselpriser visar en ny analys att Sverige har relativt låga drivmedelskostnader internationellt sett. Det är branschorganisationen Drivkraft Sverige som står bakom granskningen.

Genomgången tar hänsyn till flera faktorer: inflation, löneutveckling, bilars energieffektivitet och internationella prisnivåer.

– Slutsatsen är att vi i Sverige har relativt billiga drivmedelspriser. Det är inte dyrt att tanka om du jämför med andra länder, eller tittar historiskt i förhållande till inkomster och den tekniska utvecklingen på bilarna. Sen har regeringen sänkt drivmedelsskatterna, det har också en betydelse, säger Alenius.

Drivmedelspriserna har varit en het politisk fråga sedan valrörelsen 2022, där många väljare oroade sig för kostnaden vid pumpen. En orsak var den så kallade reduktionsplikten – en klimatregel som kräver att en viss andel biodrivmedel blandas in i fossila bränslen. Biodrivmedel är generellt dyrare att producera, vilket pressar upp priset för konsumenten.

För att sänka priserna valde regeringen att minska reduktionsplikten från 10 till 6 procent 2024. Men från den 1 juli 2025 höjs den åter till 10 procent.

Riskerar böter från EU

Men en lägre reduktionsplikt innebär att Sverige halkar efter EU:s klimatmål. Enligt Drivkraft Sverige krävs en ökning till omkring 15 procent för att klara det så kallade ESR-målet (Effort Sharing Regulation) till 2030 – annars riskerar Sverige böter från EU.

Alenius menar att den svenska debatten ofta fokuserar på jämförelser med länder som Polen, där bränslepriserna är betydligt lägre. Men enligt henne vore en mer relevant jämförelse vara våra grannländer – Norge, Danmark och Tyskland – där drivmedel är klart dyrare än i Sverige.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;