Nytt mönster bland skuldsatta i Sverige – så lockar lånebolagen
Allt fler svenskar blir skuldsatta och fler medelklassfamiljer än någonsin sitter nu hos Kronofogden. Trots stabila inkomster känner många att de inte har råd att leva och då finns lånebolagen där för att erbjuda en "stöttande axel".
I andra säsongen av Generation skuldsatt gräver Magdalena Kowalczyk i medelklassfamiljernas situation och hur lånebolagen arbetar med sin aggressiva marknadsföring.

Lyssna på Generation skuldsatt här.
Kronofogden slår larm om att skuldsättningen i Sverige når alla delar av samhället. Det handlar inte längre om bara de som sedan tidigare är utsatta ekonomiskt.
– Tittar vi historiskt så har det varit människor med låg utbildning och låg sysselsättningsgrad som har varit hos Kronofogden tidigare. Nu, de senaste två åren, när inflationen, avgifter och elpriser stuckit upp så har vi börjat få in fler människor med bra utbildning och bra inkomster men som ändå lever på marginalen, säger Davor Vuleta, analytiker på Kronofogden i EFN:s dokumentär Generation Skuldsatt.
I dokumentären berättar en ung kvinna som heter Alexandra om hur hon blev fast i lånekarusellen efter en personlig kris. Och sedan hölls kvar av lånebolagens aggressiva marknadsföring.
– Det var superlätt. På en vecka hade jag 150 000 på kontot, berättar Alexandra.
Sedan lånade hon 300 000 kronor från lånebolaget Lendo inom loppet av en månad och kunde inte få stopp på lånekarusellen. Hon började betala av sitt första blancolån med ännu mer lånade pengar.

– När jag såg pengarna på kontot så blev det som monopolpengar. De hade inget värde, säger hon.
Skräddarsyr reklam
Som besökare på en sida som Sambla, Lendo eller liknande, godkänner du automatiskt att lånebolagen skräddarsyr reklam till dig så länge du har din telefon eller dator på dig.
Är du inne på en sida och trycker på knappen "godkänn kakor", så godkänner du också skräddarsydda annonser från tidigare sidor du besökt. Samma gäller lånebolagen som dessutom ofta erbjuder ansökan direkt i annonsen, berättar Emil som tidigare jobbat med marknadsföring för lånebolag
Lånebolagen ser oss hela tiden genom våra digitala fotspår. Men bolagen har även samarbeten med några av de hemsidor som svenskarna har högst förtroende för, där det finns annonser.
– Man använder sin kompetens redaktionellt för att skräddarsy artiklar, så kallade native artiklar, för att trigga människor att läsa mer. I slutändan så handlar det om att du ska landa på någon av låneförmedlarnas hemsida och ta ett lån, säger Emil i Generation Skuldsatt.
Följ taggar

