Olof Lundh: ”Politikerna beter sig patetiskt”

Olof Lundh har bevakat den internationella toppfotbollen i över tjugo år och skrivit sex böcker i ämnet. I dagarna utkommer hans senaste bok ”Den sista lägerelden – kampen om sport på tv och varför det bara blir dyrare för dig”.

Olof Lundh
Olof Lundh, gäst i Mammons Rike.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I veckan gästar Olof Lundh Mammons Rike och berättar om boken som på många sätt är en svidande uppgörelse med en kommersiell bransch som av allt att döma förlorat kontakten med verkligheten. Rättighetsagenter, tv-kanaler och mediebolag har trissat upp priserna på matchrättigheter till nivåer som hotar sportens och mediebolagens framtid, menar Lundh. 

Och han delar inte bara ut kängor till giriga agenter och överbetalda tv-direktörer – även svenska politiker får smaka på kritiken.

– Det är populism och det är patetiskt. När visningsrättigheterna säljs till rekordsummor gör politikerna utspel om att svenska folket minsann borde få se matcher och turneringar gratis. Samtidigt lyfter de inte ett finger för att höja anslagen till ungdomsidrotten eller stötta klubbar i socialt utsatta områden, säger Olof Lundh.

”Får rött kort”

Han menar att alla politiker – oavsett politisk färg – är lika stora hycklare. De klagar på att det blir dyrare för konsumenterna att titta på idrott men bortser från att högre priser på sporträttigheter också innebär mer pengar till idrotten. Politikerna borde erkänna att idrotten har blivit big business.

– Kolla på Annie Lööf. Inför Fotbolls-VM i Quatar gick hon ut och krävde att Sverige skulle bojkotta mästerskapen. Men nio år tidigare satt hon i en regering som öppnade en svensk ambassad i Qatar!

Nej, att plocka billiga politiska poänger i sportens värld är något ministrar och partiledare ska hålla sig för goda för, tycker Olof Lundh. 

– Politikerna får rött kort hela bunten, säger han.

2020 slogs ett slags rekord i rättighetsvärlden, när rättigheterna för att visa Premier League i Norden såldes för över 25 miljarder kronor under en sexårsperiod till Viaplay. Knappt fyra år senare räddades mediebolaget undan konkurs genom en nyemission, som följdes av ett massivt sparprogram och höjda priser för abonnenterna. Rättighetsbranschen hade med full kraft brakat in i den ekonomiska väggen och bubblan sprack. Men har man då lärt sig läxan? Definitivt inte, menar Olof Lundh.

– Det har blivit sättningar på vissa lokala marknader, men det kommer att byggas upp nya bubblor. Det är jag övertygad om.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;