Parterna överens om finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden
Regeringen, Stockholms stad, Nacka komun och region Stockholm har efter långa förhandlingar nått en överenskommelse under fredagen om finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden, Spårväg Syd och den planerade Östliga förbindelsen.
– En bra dag för Stockholm och en bra dag för framtiden. Östlig förbindelse är möjliggörandet av att färdigbygga ringleden runt Stockholm, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

Avtalet undertecknades under fredagen och möjliggör att staten kan gå vidare med planeringen av den omstridda motorvägstunneln mellan Nacka och norra Djurgården – den sista delen som fullbordar ringleden runt Stockholm.
– Det här är ett genombrott. Nu tas ett mycket viktigt steg för att förverkliga ringleden runt Stockholm, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens industri.
Östlig förbindelse ska byggas som en vägförbindelse i bergtunnel med anslutningar i både Sickla och Ropsten. Tunneln har utretts i flera decennier och är politiskt omstridd. En tidigare analys från Trafikverket bedömer projektet som "robust olönsamt", med en beräknad samhällsekonomisk förlust på drygt 25 miljarder kronor.
”En jättebra satsning”
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionsråd, påpekar att rapporten har många år på nacken och är baserad på en annan trafik- och byggnadslösning än den som just nu diskuteras.
– Om jag inte missminner mig så håller Trafikverket just nu på att uppdatera hur och på vilket sätt man värderar och bedömer olika infrastrukturobjekt och deras olika nyttor. Så dels så tror jag att man ska betrakta att rapporten är baserad på gamla uppgifter och att man i framtiden kommer ha annorlunda sätt att värdera infrastrukturobjekt på.
Varför behövs Östlig förbindelse när Förbifart Stockholm snart kommer på plats?
– Förbifart Stockholm är en jättebra satsning som löser den västliga problematiken när det gäller att kunna köra runt Stockholm istället för att behöva köra igenom Stockholm men den löser inte den östliga problematiken.
Tamsons lyfter att det idag är det "väldiga problem" när det kommer till möjligheten att resa mellan norr och söder i den österliga förbindelsen i Stockholm. Han menar att det i praktiken är omöjligt och skapar stora problem med genomfartstrafik genom centrala Stockholm, som i ett längre led skapar köer och samhällsekonomiska förluster. Med expansion och stor inflyttning till området, anser han förbindelsen som en vettig lösning för att preventivt jobba mot att trafiken korkas igen i Stockholms innerstad.
– De analyser som gjorts pekar ju på att biltrafiken in och igenom Stockholm kan minska med över 50 000 bilar per dygn. Och det är klart att det kommer att göra en jätteskillnad, inte minst i väldigt känsliga delar av Stockholm, såsom Skeppsbron, säger Tamsons.
Staten står för notan
Staten får full rådighet över projektet enligt överenskommelsen och står även för notan. Förbindelsen ska finansieras med statliga eller alternativt statligt garanterade medel. Region Stockholm och kommunerna har dock inte åtagit sig att medfinansiera tunneln.
– Om det sker inom ramarna för den ordinarie infrastrukturplaneringen eller om det kommer ske på annat sätt, ja det får ju staten återkomma kring, säger Tamsons.
Från borgeligt håll beskrivs beskedet som en seger för Stockholm.
– Efter tuffa men konstruktiva samtal är vi nu i mål med en överenskommelse som ger grönt ljus för östlig förbindelse och säkrar såväl tunnelbanans utbyggnad som spårväg syd, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
