Peter Hedlund: Autoliv klarar testet
Som underleverantör till fordonsindustrin finns inget utrymme för excesser och överlönsamhet. För att lyckas krävs stora volymer och en effektiv organisation, vilket betonar vikten av att vara marknadsledare.

Autoliv är världsledande inom säkerhetsbälten och airbags för personbilar med en global marknadsandel som ökat 5 procentenheter sedan 2018 till 44 procent under fjolåret.
Det är en tuff bransch där kunderna, biltillverkarna, har låg lönsamhet, vilket begränsar Autolivs bruttomarginalpotential. Faktum är att bruttomarginalen inte nått tillbaka över 20 procent sedan 2017 efter att Veoneer, Autolivs verksamhet inom aktiv säkerhet, knoppades av.
Den låga bruttomarginalen är dock inte enkom dåliga nyheter. Det blir nämligen indirekt en skyddsbarriär mot konkurrens och insourcing då storskalig produktion är ett måste för att uppnå tillfredsställande lönsamhet.
Det är dessvärre heller inte bara branschen som är tuff utan marknaden befinner sig därtill i en lågkonjunktur. Under 2024 minskade antalet tillverkade lätta fordon och i år väntas en modest ökning med cirka 1,5 procent.
Kort om Autoliv
Autolivs produktsortiment är fördelat på två tredjedelar airbags och en tredjedel säkerhetsbälten. Produktionen sker i Autolivs 62 fabriker utspritt över 23 länder för att vara nära de över 100 varumärkeskunderna och originaldelstillverkarna (OEM). Produktionen är till stor del standardiserad med moduler och går alltmer mot automation och digitalisering, vilket möjliggjort att personalstyrkan kunnat reducerats med drygt 5 procent från 2023 till 59 500 i dag. Vd är Mikael Bratt och aktien är noterad på New York Stock Exchange med ett svenskt depåbevis på Stockholmsbörsen.
Kinesiska tillverkare växer snabbast
Tillväxten kommer primärt från de inhemska tillverkarna i Kina, men också i Nordamerika, Östeuropa samt Indien. I Västeuropa, Japan och Sydamerika är det klenare. Marknadsmixen påverkar också Autoliv en hel del då antalet airbags och säkerhetskomponenter är fler i bilar tillverkade för länder med högre välstånd.
Just säkerhetsinnehållet med fler airbags är den stora drivkraften för tillväxt vid sidan om antal fordon som tillverkas. På den fronten finns det goda möjligheter till tillväxt i takt med att Asiens välstånd ökar, vilket också höjer kraven från slutkunderna på högre säkerhet tillsammans med statlig reglering.
Ett exempel på det är Indien där en frontal airbag nu är standard, samtidigt som allt fler tillverkare också väljer att inkludera sidoairbags i större utsträckning. Autoliv tillverkar också rattar med en del elektronik och inbyggd airbag.
Men även om Autoliv är en vältrimmad maskin så finns en viss oro för ett externt kostnadstryck. Merkostnader som tullar var exempelvis en farhåga i våras, men på den punkten har Autoliv lyckats föra vidare 75 till 80 procent av tullarna till kunden och räknar med att få full kompensation framöver.
Det är en förutsättning för att marginalen ska hållas uppe tillsammans med fortsatt tillväxt och skalfördelar. Även lägre materialpriser ger ett litet stöd för stunden.
Tillfälligt rekordkvartal
I den senaste rapporten för årets tredje kvartal var tillväxten knappt 4 procent organiskt med en justerad rörelsemarginal som vässades 70 punkter till 10 procent jämnt. Det resulterade i det bästa resultatet för ett tredje kvartal någonsin för Autoliv som trots det föll 2,5 procent på börsen.
Orsaken är antagligen en guidning för sämre tider i slutet på året. Bilproduktionen väntas nämligen minska 2,7 procent med vad som ser ut att bli en negativ mixeffekt. Dessutom väntas ingen retroaktiv ersättning för inflation, något Autoliv tidigare erhållit från kunder.
Vidare så stiger avskrivningarna från nybyggd produktion och trots att det är ett säsongsmässigt starkt kvartal väntas också ingenjörsintäkterna tillfälligt vara lägre. Det är intäkter Autoliv erhåller från kunderna som en kostnadsdelning för forskning – och utvecklingsarbeten som krocktester etcetera.
Aktieägarvänlig styrelse
Vad gäller finanserna så är den finansiella risken begränsad med en rimlig skuldsättning på 1,3 gånger rörelseresultatet före avskrivningar (ebitda).
Styrelsen är aktieägarvänlig med både utdelning och återköp, vilket förefaller rimligt när värderingen av aktien inte är högre än tio gånger rörelseresultatet. Antalet aktier har tack vare återköpen minskat med över 13 procent från 2021 och vinsten per aktie ökat i nio raka kvartal.
Ska man lita till bolagets finansiella målsättning så kommer också den utvecklingen fortsätta. Siktet är nämligen inställt på 4 till 6 procents organisk tillväxt med en rörelsemarginal som ska nå 12 procent initialt och ytterligare 1 procentenhet på lång sikt.
Jag anser att marginalmålet är det svårare av de två. Tillväxten borde stöttas av ett högre säkerhetsinnehåll per bil och bilproduktionen torde studsa tillbaka i en bättre konjunktur. Autoliv som marknadsledare har en stark position och sakta men säkert väntar jag mig att marknadsandelarna fortsätter stiga.
Autoliv femårsöversikt | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Omsättning, usd | 7447 | 8230 | 8842 | 10475 | 10390 |
Tillväxt | -13% | 11% | 7% | 18% | -1% |
Bruttomarginal | 17,2% | 18,4% | 15,8% | 17,4% | 18,5% |
Justerad rörelsemarginal | 6,5% | 8,3% | 6,8% | 8,8% | 9,7% |
På sikt finns möjligen hotet med självkörande bilar som avsevärt kan förbättra kapacitetsutnyttjandet av bilflottan, vilket då minskar behovet av antalet bilar. Den risken ska inte försummas, men i de bilarna lär säkerhetsinnehållet å andra sidan vara högt och omställningen kommer ta många år.
På marginalfronten ser jag primärt att potentialen ligger inom skalfördelar och en högre effektivitet. Då tillväxten väntas vara låg så räknar jag därför med en långsam resa mot marginalmålet.
Autoliv har en klart cyklisk exponering men går trots allt bra i rådande, prövande tider. Som underleverantör i fordonsindustri kommer aktien aldrig belönas med särskilt höga multiplar, men det behövs heller inte. Den låga värderingen gör att aktien utan problem går att räkna hem med vad jag tror kan bli en tillväxt på 3–4 procent årligen och sakta stigande marginal. Köp Autoliv.
Autoliv | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning, musd | 10 390 | 10 700 | 11 000 | 11 300 |
Tillväxt | -1% | 3% | 3% | 3% |
Rörelseresultat, musd* | 1 007 | 1 097 | 1 128 | 1 187 |
Rörelsemarginal* | 9,7% | 10,3% | 10,3% | 10,5% |
Vinst/aktie (kr)* | 78,8 | 90,8 | 93,6 | 98,9 |
Utd/aktie (kr) | 28,4 | 30,3 | 31,7 | 33,2 |
EV/EBIT | 10,7 | 9,8 | 9,6 | 9,1 |
P/E | 14,3 | 12,4 | 12,0 | 11,4 |
Direktavkastning | 2,5% | 2,7% | 2,8% | 2,9% |
*Justerat för engångsposter. |
Autoliv
BÖRSVÄRDE: 85,5 miljarder kronor
AKTIEKURS: 1 125 kr
REKOMMENDATION: Köp
FÖR: Marknadsledare till låg värdering med aktieägarvänlig styrelse.
EMOT: Fordonskunderna är pressade och om inte marknaden vänder upp blir det svårt att öka vinsten.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Aktiekurs avser stängningskurs den 3 november.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln

