Bokmässan 2025: Branschen jagar nya intäkter

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

GÖTEBORG. Ljudböcker, streaming och nya läsvanor förändrar hur pengar tjänas i förlagsvärlden. På Bokmässan 2025 står det klart att förlagen måste tänka mer som innehållsproducenter än bokutgivare – och att kampen om konsumenternas tid och pengar hårdnar.

Bokbranschen befinner sig i ett historiskt skifte. När Bokmässan 2025 nu genomförs i Göteborg står det klart att affärsmodellerna bakom litteraturen håller på att ritas om. Drivkraften är förändrade läsvanor, där digitala format som ljudböcker och streamingtjänster nu är lika självklara som den tryckta boken.

– Den tryckta boken står fortfarande stark, men läsvanorna förändras snabbt när digitaliseringen tar fart, säger Olle Lidbom, nybliven operativ chef på Norstedts Förlagsgrupp.
Han betonar att förlagen måste finnas där publiken finns: i bokhandeln, i appar och i sociala medier, och att de som anpassar sig snabbast också har störst chans att ta position på en förändrad marknad.

Förlagen investerar stort i att utveckla sina digitala erbjudanden, inte bara för att möta nya beteenden utan också för att säkra intäktsflöden i en marknad där marginalerna pressas. Ljudboken sågs tidigare som ett komplement men har idag blivit en strategiskt central produkt som finns med redan i manusstadiet – inte för att ersätta boken utan för att bredda berättandet till fler kanaler.

Även förlagsjättarna brottas med frågan hur man bygger långsiktig lönsamhet i en marknad som förändras snabbt. Piratförlagets förlagschef Augustin Erba menar att det gäller att se bortom snabbheten och satsa på starka författarskap.

– Det handlar inte bara om att sälja nästa kvartals bästsäljare, utan om att bygga något som håller över tid, säger Augustin Erba, som även själv nyligen gav ut boken Björnpojken hos Rabén & Sjögren.

Samtidigt ser branschen en ökad efterfrågan på innehåll som erbjuder analys och fördjupning, även om författaren och journalisten Lisa Röstlund menar att det är tufft att klara sig ekonomiskt som författare.

Nya aktörer och oväntade röster bidrar också till att bredda marknaden. Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson, känd från Gizmondo och ”Uppsalamaffian”, har hittat en ny publik med sin bok om sig själv.

– Jag tyckte att det var dags att berätta för omvärlden vad som har hänt. Mycket som är helt fel har skrivits om mig, och här kommer sanningen. Vi kommer också med en del två under våren 2026, säger han.

I EFN:s inslag från Bokmässan intervjuas även tecknaren Sven Nordqvist samt den tidigare diplomaten Jan Eliasson.

Medverkande

Anders FrickRedaktör och reporter

Gäster

Olle LidbomOperativ chef Norstedts Förlagsgrupp
Augustin ErbaFörlagschef Piratförlaget
Lisa RöstlundJournalist och författare
Jan Eliasson F.d diplomat
Stefan Eriksson "Tjock-steffe"