Det perfekta är ute – nu ska bostadsannonserna bli personliga
Varför är bostadsannonserna så lika varandra?
Det verkar inte bero på att köparna vill det. I veckan presenterade Fastighetsbyrån en undersökning där nästan hälften av spekulanterna ansåg att bostadsannonserna är för lika.
Irène Hildebrandt på mäklarföretaget Individa har gjort sig känd för sina annorlunda annonser: Hon poserar själv på bilderna. Hon tycker branschen lider av ett ”följa John”-syndrom:
“I goda tider har det kanske slarvats en del med det som är själva hantverket i mäklaryrket, att man måste skräddarsy allt från början för att anpassas till bostadens unika karaktär och tänka på vilka som är målgruppen för varje bostad.”
Mäklaren Pia-Lotta Svensson på Fastighetsbyrån ser en mot-trend:
“Den går emot det här perfekta, polerade livet på sociala medier. Det börjar även få genomslag i bostadsannonser, som går mot att bli mer realistiska.”
Pia-Lotta Svenssons trendkänsliga målgrupper på Södermalm i Stockholm vill att en bostadsannons ska vara “personligt, men inte för privat”.
I veckans avsnitt av EFN:s bostadspodd Kvadrat fokuserar vi på bostadsmarknaden från säljarnas perspektiv. I en trögare marknad gäller det att stå ut i konkurrensen på bostadssajterna och vi ställer oss frågan: Hur man kan skapa mer “hjärta” i en väldigt känslomässigt kopplad affär?
Vi får också höra om ett annorlunda objekt från veckans klicktopp på bostadssajten Hemnet.
Programledare: Petra Bergman och Joakim Båge