Eurovision som kassako – än finns chansen för Malmö
En förutsättning för att en arrangörsstad ska kunna tjäna ordentligt med pengar på ett evenemang är att det sprids positiv uppmärksamhet i stor mängd före, under och efter evenemanget, det säger docent Erik Lundberg på centrum för turism vid Göteborgs universitet. När det gäller Eurovision song contest i Malmö har det börjat dåligt för värdstaden eftersom mycket av försnacket har handlat om risken får våldsdåd i Malmö i samband med ESC.
– Det är det man har pratat om och kanske inte så mycket om allt det positiva och spännande som finns att göra och se i Malmö, säger Erik Lundberg.
Än finns dock chansen att även årets Eurovision blir ihågkommet som en fest i första hand och då har också Malmö en chans att dra långsiktig nytta av evenemanget. Men då gäller det att få ESC-febern att leva vidare när ljusen slocknat och artister och Eurovisionfans åkt hem, menar Erik Lundberg.
– Det ska inte vara i fem dagar och sedan går alla hem och hotellen och restaurangerna är glada utan kan man koppla det till lokala föreningar, till musik, lokala verksamheter eller evenemang som pågår i staden så är det ett sätt att nyttja kraften i ett evenemang.
I 2023 års arrangörsstad Liverpool vet man en del om att nytta kraften i ESC. Beräkningar som staden Liverpool gjort visar att en bra bit över en halv miljard kronor omsattes som ett resultat av evenemanget.
– Det blev en större succé än vi någonsin kunnat föreställa oss, säger Claire McColgan, kulturdirektör i Liverpool.
Liverpool satsade hårt på olika typer av kringarrangemang och såg också till att initiera samarbeten inom näringslivet som hade förutsättningar att bli bestående.
– Sättet som stadens näringsidkare samarbetade med oss kommer att bli en modell för hur vid ska samarbeta i framtiden, säger Claire McColgan.
Reporter: Jonas Frändén