Plötsliga bytet av Hans Vestberg väcker frågor i USA

NEW YORK. Bytet från Hans Vestberg till Dan Schulman tolkas i USA som ett steg för att vinna tid.
– Det här är inte en planerad övergång – det är en tillfällig lösning, säger analytikern Roger Entner till EFN.

Hans Vestberg, tidigare vd för Verizon, tillsammans med Dan Schulman, som nu tar över som vd för den amerikanska telekomjätten.
Från vänster: Hans Vestberg och Dan Schulman. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Beskedet att svensken Hans Vestberg lämnar posten som vd för Verizon och ersätts av den 67-årige före detta PayPal-chefen Dan Schulman, utan bakgrund i telekombranschen, väcker frågor bland amerikanska analytiker.

Roger Entner, analytiker och grundare av Recon Analytics i Boston, säger till EFN att han inte ser Schulman som en långsiktig lösning.

Inte en långsiktig lösning

– I de flesta företag är pensionsåldern för en vd 65 år. När en 67-årig styrelseledamot ersätter en 60-årig vd vet man att det inte handlar om en långsiktig lösning, och att det inte var en övergång planerad långt i förväg.

Hans Vestberg och styrelsen bär dock båda ansvar för situationen som Verizon befinner sig i, enligt Entner. Han pekar på att Verizons incitamentsprogram har gett ledningen betalt för kortsiktiga finansiella resultat snarare än långsiktig kundtillväxt.

– Människor gör det de har incitament att göra. Hans, som vd och styrelseordförande, borde inte ha bett om ett sådant incitamentsprogram och resten av styrelsen borde inte ha godkänt det. Jag har pekat på detta som den grundläggande orsaken till Verizons problem i flera  år, säger Roger Entner.

Dan Schulman, tidigare vd för Paypal, som nu blir vd för Verizon
Den 67-årige före detta PayPal-chefen Dan Schulman. Foto: TT Nyhetsbyrån

Ingen långsiktig vinnande strategi

Verizon har, enligt honom  gjort sina finansiella resultat genom att ta ut mer pengar från allt färre kunder, vilket inte är en långsiktig vinnande strategi. Den nytillträdde vd:n Schulman måste nu återinföra en balanserad resultatstyrning som inkluderar både finansiella mål och mål för kundtillväxt och kundtapp – som Verizons ledstjärna.

– Han måste göra Verizon attraktivt för nya kunder, omdefiniera kundupplevelsen, integrera Frontier, skapa ett sammanhållet erbjudande och ta tillbaka kunder från kabelbolagen och T-Mobile, säger Entner och fortsätter:

– Företaget har haft det kämpigt. Jag tror att det här ger Dan Schulman möjlighet att göra många, troligen smärtsamma, förändringar innan han lämnar över till en mer långsiktiga vd, säger Entner.

Roger Etner vågar sig till och med på en gissning om vem som tar över vd-stolen efter Schulman.  Han pekar på Sowmyanarayan Sampath, som i dag leder Verizons konsumentverksamhet.

Han påminner även om svenske Vestbergs resume, men utan att säga om han anser att rekryteringen var olycklig från start.

– Det är dock värt att notera att detta är andra gången som Vestbergs vd-period slutar olyckligt. Både på Verizon och Ericsson ledde han bolagen in i en nedgång och lyckades inte vända utvecklingen.

Roger Entner
Roger Etner (på bild) vågar sig till och med på en gissning om vem som tar över vd-stolen efter Schulman.

"Jag är förvånad över valet"

Även David Rynecki, grundare och vd för Blue Heron Research Partners i New York, reagerar på beslutet. Hans analysfirma specialiserar sig på djupintervjuer med branschprofiler och investerare.

– Jag är förvånad över att det blev just Schulman, även om han är högt ansedd. Det verkade som att han hade börjat trappa ner, säger David Rynecki.

Han beskriver Schulman som en stark och karismatisk ledare, men påpekar att PayPal under hans nio år som vd tappade riktning, förlorade innovationskraft och fick problem i ledningen.

– Enligt källor saknade Schulman en tydlig vision för hur PayPal skulle särskiljas från konkurrenterna. Han prioriterade kvartalsresultat framför långsiktiga investeringar och misslyckades med att integrera uppköpta verksamheter, något som bidrog till ineffektivitet, säger Rynecki.

Han hänvisar också till en rapport som Blue Herons team tog fram för några år sedan, där Hans Vestbergs ledarskap på Verizon beskrivs som både pragmatiskt och förändringsdrivet.

Hans Vestberg
Även om det finns ett internt förtroende för Vestbergs strategi, har de synliga resultaten låtit vänta på sig. 

Fanns ett internt förtroende för Vestberg

I rapporten från 2021 beskrivs hur Hans Vestberg genomför omfattande omstruktureringar, bland annat genom att integrera IT under nätverksverksamheten och anlita McKinsey för effektiviseringar. Författarna lyfter fram hans öppna och samarbetsinriktade stil som en styrka, men noterar också kritik mot att han uppfattas som distanserad från försäljningen och fältet. Rapporten pekar även på att han saknar en tydlig plan för hur 5G-investeringarna ska omsättas i intäkter och stärkt konkurrenskraft mot T-Mobile.

Författarna konstaterar också att även om det finns ett internt förtroende för Vestbergs strategi, har de synliga resultaten låtit vänta på sig. 

Och, även om det inte nämns i rapporten, kan kulturskillnader anas. Hans Vestberg verkar ha försökt ändra företagskulturen mer åt ett svenskt håll – något som inte alltid fungerar väl i USA.

LÄS MER: Så mycket är Vestbergs aktier värda – lämnar jättelön

LÄS MER: Hans Vestberg: Oerhört känslosamt för mig

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;