Prenumerera

Populäraste ordet på börsen: Osäkerhet

Bland storbolagen som hittills rapporterat för första kvartalet verkar alla vara överens: osäkerheten är årets hetaste trend.

Bland storbolagen som hittills rapporterat för första kvartalet verkar alla vara överens: osäkerheten är årets hetaste trend.
Osäkerhet trendar i rapporternas vd-ord. Foto: Shutterstock
Publicerad: 25 apr. 2025, 06:18Uppdaterad: 25 apr. 2025, 06:18
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Årets rapportflod lämnar inte mycket andrum – inte minst i ljuset av Vita husets återkommande tullutspel. På hemmaplan jobbar bolagen febrilt med att hitta rätt formuleringar.

För visst vågar man åtminstone slå fast att läget är… osäkert?

– Det är en stabil start på året, trots att det råder ännu mer osäkerhet, sade Nordeas Sverigechef Per Långsved i en intervju med EFN häromdagen.

Samma budskap förmedlades av vd och koncernchefen Frank Vang-Jensen i rapportens vd-ord:

”Spända handelsförbindelser och geopolitiska utmaningar har medfört kraftigt ökad osäkerhet”, hette det.

Några rader senare: ”Trots osäkerheten presterade Nordea bra under första kvartalet, med ökade affärsvolymer och fortsatt hög lönsamhet.”

Gustaf Unger, vd på nätbanken Avanza, lyfte också fram osäkerheten kring USA:s handelspolitik både i sitt vd-ord och i en efterföljande intervju med EFN.

”Den geopolitiska osäkerheten blev påtaglig under framför allt den senare delen av kvartalet och har eskalerat sedan dess”, står det i vd-kommentaren.

EQT:s vd Christian Sinding? Han valde att trycka extra hårt på just osäkerheten, som i olika böjningar förekom hela tio gånger i vd-ordet. Dessutom lydde rubriken: ”En global plattform rustad för att navigera osäkra marknader”.

Det är flera omnämningar än någon gång under pandemiåren.

Motsvarande kvartal förra året nämndes ”osäkerhet” inte en enda gång i EQT:s rapport.

”Meningslös rapportflod?”

Ovissheten kring framtiden hänger tung – i alla fall om man ska tro Sveriges företagsledare. Så pass att DNB:s aktiemäklare Anders Rudolfsson redan före rapportsäsongen undrade: Är inte hela spektaklet med Q1-rapporterna rätt meningslöst?

– Det första man ska ha klart för sig är att Q1-rapporterna är helt opåverkade av tullar, men det är svårt för bolagen att göra någon form av trovärdig prognos utan att aktiemarknaden ser igenom den. Man vågar helt enkelt inte guida, säger han till EFN.

För vem kan med säkerhet uttala sig om nästa kvartals räntenetto, försäljningssiffror eller orderingångar i skuggan av ett handelskrig?

– Dessutom finns det inget krav på att ett bolag måste lämna en prognos i samband med kvartalsrapporten. Varken Ericsson eller Sandvik gör det, så man behöver inte göra en prognos bara för att marknaden vill det, säger Anders Rudolfsson.

– I det här läget när man inte vet exakt vilka tullar som gäller så är det extremt svårt för bolagen att veta hur allt kommer att spelas ut.

Samtidigt betonar Anders Rudolfsson att det råder ”låga förväntningar” på rapporterna, där en prognos som ligger i linje med analytikernas konsensus kan få aktiekurserna att rusa. Det hände exempelvis för Autoliv vars aktie steg 7 procent direkt efter att rapporten publicerades.

Autoliv är också ett av få bolag som, trots osäkerheten, vågade ge en prognos för året.

”Den nuvarande geopolitiska och affärsmässiga osäkerheten gör det svårt att förutspå 2025, men baserat på det starka första kvartalet och uppmuntrande nivå på kundavrop i närtid, upprepar vi vår indikation för 2025 om en organisk försäljningsökning på cirka 2 procent och en justerad rörelsemarginal på cirka 10–10,5 procent”, skrev vd Mikael Bratt i vd-ordet.

ABB:s återkommande brasklapp

Ericssons vd Börje Ekholm gick delvis mot strömmen i sitt vd-ord, där han inte nämnde ordet ”osäkerhet” en enda gång. I stället beskrev han läget med formuleringar som ”en föränderlig global handelsmiljö” och ”en volatil makroekonomisk situation”.

Senast Börje Ekholm använde ordet ”osäkerhet” i ett vd-ord var i rapporten för fjärde kvartalet 2023, då med hänvisning till en försvagad marknad utanför Kina.

Inte heller Getinges vd Mattias Perjos beskrev omvärldsläget som osäkert i tisdagens rapport. Än mer anmärkningsvärt är att ordet ”osäkerhet” inte nämns en enda gång på de 28 sidorna – något som får bolaget att sticka ut i EFN:s genomgång.

”Tyvärr är sjukhusen och patienterna de stora förlorarna under den senaste tidens eskalering av handelshinder och geopolitisk oro, eftersom tullar innebär skev konkurrens och högre kostnader.”

ABB:s hållning är att all form av guidning bör åtföljas av en tydlig påminnelse om den osäkerhet som alltid finns – oavsett omvärldsläget. Det är en formulering som har varit återkommande i flera år.

”Det finns dock många risker och osäkerheter, varav många ligger utanför vår kontroll, som kan få våra faktiska resultat att avvika väsentligt från den framåtblickande informationen och de uttalanden som gjorts i detta pressmeddelande och som kan påverka vår förmåga att uppnå något eller alla av de mål vi har angett.”

Volvo: Har tillkommit osäkerheter

Volvo, liksom EQT, valde att rubriksätta vd-ordet genom att hänvisa till det ovissa läget. "Stabilt resultat på en allt mer osäker marknad", löd överskriften.

På EFN:s fråga om varför Volvo valt att justera ned sin prognos för Nordamerika svarade vd Martin Lundstedt följande:

– Vi hade räknat med en korrigering nedåt, men nu har det tillkommit ett antal osäkerheter, sa han till EFN och listade förköpseffekter som en sådan.

– Den andra effekten är med handelshinder och ytterligare ökad osäkerhet runt allmänna flöden i Nordamerika. Då blir våra kunder osäkra.

Även Assa Abloys vd, Nico Delvaux, hade "osäkerhet" högt upp i vd-ordet. Precis som Martin Lundstedt betonade han osäkerhetens påverkan på kunderna.

"Den makroekonomiska miljön fortsätter att vara utmanande, med geopolitisk osäkerhet som drivs av oro kring tullar och höga räntor", skrev han.

Det upprepades ytterligare en gång.

"I segmentet North America Residential minskade försäljningen, då ihållande höga räntor och osäkerhet tyngde konsumentförtroendet".

Investors vd Christian Cederholm valde en synonym: Oförutsägbarhet.

"I dessa oförutsägbara tider är det tryggt att veta att Investor och våra företag varit med om tuffa perioder förut", hette det i vd-ordet.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;