Rapport: Klarna och konkurrenterna går mot rekordjul
Handeln i USA slog rekord under Black Friday och Cyber Monday.
Enligt en rapport från Adobe tack vare växande popularitet för betallösningar som Klarnas, som väntas användas vid köp för över 20 miljarder dollar under november och december.

Avbetalningslösningar som erbjuds av bland andra Klarna och konkurrenterna Affirm och Paypal har enligt siffrorna från Adobe blivit 11 procent vanligare i USA jämfört med fjolåret.
Elektronik, kläder, leksaker och möbler hör enligt Adobes rapport till de vanligaste inköpskategorierna.
Under den pågående julhandeln och de efterföljande storhelgerna väntas betalningar i form av konsumentlån med korta löptider uppgå till totalt 20,2 miljarder dollar.
58 procent av de tillfrågade i en undersökning från Federal Reserve i fjol uppgav att bekvämlighet eller möjligheten att sprida ut betalningar var det enda sättet att ha råd med köp som gjorts på avbetalning.
Teresa Murray vid konsumenträttighetsorganisation US Public Interest Research Group bekymras av en allt mer utbredd användning av avbetalningslösningar i kombination med amerikanska kreditkortsskulder som uppgick till totalt 1 233 miljarder dollar under tredje kvartalet – rekord sedan mätningarna inleddes.
– Så länge det råder ekonomiska svårigheter kommer människor att använda sig av ”köp nu, betala sen”, säger hon till Market Watch och understryker samtidigt att användningen inte per automatik signalerar oförsiktig konsumtion.
– Allt är inte negativt, det är bara annorlunda.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski hade i en intervju med CNBC på måndagskvällen invändningar mot ”köp nu, betala sen”-begreppet.
– Vad vi gör är att erbjuda en kredit till noll procent ränta som är väldigt prisvärd för konsumenten och kostar handlaren motsvarigheten till att ta emot kreditkortsbetalningar. Det blir en mycket sundare modell för båda parter, sa han bland annat.
