Siemiatkowski om nedgången: ”Kommer förhoppningsvis se värdet”

Black Friday blev rekordstark för Klarna.
På börsen har det gått tyngre sedan noteringen i USA, där Klarna slåss om andelar på en marknad dominerad av kreditkort.
– En liten utmaning vi har är att saker kallas ”köp nu, betala sen” när de inte nödvändigtvis är det, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski i en intervju med CNBC på måndagskvällen.

Sebastian Siemiatkowski vid Klarnas börsnotering i New York.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Perioden 1–28 november, som kulminerade med Black Friday, blev en framgång för Klarna med en försäljningstillväxt på 45 procent i USA jämfört med fjolåret.

På börsen har det svenskgrundade fintechbolaget backat med dryga 30 procent sedan noteringen den 10 september, vilket vd:n Sebastian Siemiatkowski ombads ge sin syn på i CNBC.

– Jag tycker vi hade en jättebra första kvartalsrapport och är väldigt glad över de framsteg vi gjort, säger han.
– Förhoppningsvis kommer marknaden så småningom se värdet i vad vi gör.

Sedan Klarnas betalkort lanserades i USA den 4 juli har användarantalet enligt Sebastian Siemiatkowski passerat 2 miljoner.

”Mycket sundare modell”

Han ser stora möjligheter att växa på en marknad dominerad av kreditkort, där butikskedjor erbjuder egna sådana knutna till lojalitetsprogram med genomsnittliga räntor på över 20 procent och upplever en ”köp nu, betala sen”-beskrivning av bolaget som missvisande.

– Vad folk inte förstår, särskilt i USA, är att vi vet att det kostar omkring 2 procent för handlaren att ta emot kreditkortsbetalningar. Men utöver det tjänar bankerna ytterligare 2,5 procent ... så på 100 spenderade dollar i USA tjänas 5,5 dollar på både handlar- och konsumentsidan. Vad vi gör är att erbjuda en kredit till noll procent ränta som är väldigt prisvärd för konsumenten och kostar handlaren motsvarigheten till att ta emot kreditkortsbetalningar. Det blir en mycket sundare modell för båda parter.

– Vi har sett det i Europa under de senaste 20 åren och det fungerar väldigt, väldigt bra. Kunderna flockas till den här produkten och ser en fördel jämfört med traditionella produkter från banken.

Till de handelspartner Klarna ingått avtal med hör stormarknadsgiganten Walmart, mat- och restaurangbudsbolagen Instacart och Doordash och semesterbostadsförmedlaren Airbnb.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;