Regionala japanska banker ökar obligationsupplåningen
Det skriver Bloomberg News.

Yokohama Financial Group, landets största regionala bankgrupp, emitterade på torsdagen sin första obligation och tog in 12 miljarder yen genom treåriga obligationer. Shiga Bank och Shizuoka Financial Group väntas följa efter med egna emissioner i juli.
Om de planerade affärerna genomförs blir årets emissioner av seniora obligationer från regionala banker de högsta sedan 2000.
Bakgrunden är att utlåningen växer betydligt snabbare än inlåningen. Under det senaste räkenskapsåret ökade utlåningen med 4,6 procent, medan inlåningen steg med endast 1,9 procent.
"Inlåningen koncentreras allt mer till storstäderna när unga i regionala områden väljer nätbanker, vilket skärper konkurrensen om finansiering", sade Toshiyuki Suzuki, kreditanalytiker på Mizuho Securities.
Han bedömer att regionala banker kommer att fortsätta vända sig till obligationsmarknaden så länge efterfrågan på lån förblir stark.