
Revolut intar Sverige: ”Vi vill bli kundernas huvudbank”
Från valutaväxling till bankdominans
Europas högst värderade onoterade bolag närmar sig en miljon svenska kunder. Nästa år öppnar Revolut en filial i Stockholm – med målet att bli svenskarnas huvudbank och på sikt utmana storbankerna. Uppgifter om en börsnotering avfärdas och enligt tillväxtchefen Antoine Le Nel har bolaget ingen brådska till börsen.
– Det är inte prio för oss just nu, säger han till EFN.
Brittiska Revolut har växt fort de senaste åren och fortsätter att trappa upp. Under nästa år ska nätbanken öppna en filial i Sverige där man gått fått från 180 000 kunder till 1 miljon på fyra år. Fram till 2030 är nätbankens mål att nå 3 miljoner svenska kunder. Globalt har bolaget 60 miljoner kunder i 40 länder och växer med en miljon nya användare var tredje vecka.
– Vi vill kunna erbjuda ett svenskt Iban-nummer (internationellt format för bankkontonummer, reds. anm) med lokala verksamheter med compliance, riskhantering, arbete mot penningtvätt och så vidare. Då kan vi expandera och integreras med det lokala banksystemet. Vi börjar i Sverige med planen att öppna kontor i resten av Norden, säger Revoluts tillväxtchef Antoine Le Nel.
Neobanken, som i fjol värderades till 45 miljarder dollar med 10 000 anställda, grundades 2015 med fokus på billigare valutaväxling och kryptohandel. I dag har verksamheten expanderat till dagliga banktjänster, sparande samt aktie- och fondhandel.
När det kommer till Revoluts aktiehandel ingår ett visst antal courtagefria affärer – men beroende på vald plan tillkommer därefter en månadsavgift, och handeln är utan tillgång till ISK-konto eller kapitalförsäkring. Bolaget självt ser dock inte detta som ett problem, utan tror att de kan utmana såväl storbanker som nischbanker.
– Utan att göra några direkta jämförelser anser vi att vårt erbjudande innehåller en rad fördelar och förmåner som framgår av tabellen över planerna.
Revolut 2024
Totala intäkter: 40 miljarder kronor
Intäkter Norden: 1,2 miljarder kronor
Vinst före skatt: 14 miljarder kronor
Nettovinst: 10 miljarder kronor
Ägare:
Revoluts vd och grundare Nikolaj Storonskij
Balderton Capital
Index Ventures
DST Global
Svenska ägare med liten andel:
Familjen Rausing
Cristina Stenbeck
Revolut öppnar kontor i Stockholm
För att bredda sitt utbud provkör Revolut bolån i Litauen för att sedan kunna lansera det på fler marknader med målet att nå 100 miljoner kunder i 100 länder.
– När vi har det på plats är vi väl positionerade för att bli kundernas huvudbank. 90 procent av vår verksamhet är i Europa och Storbritannien som är vår största marknad. Nu finns vi också i bland annat Australien, Japan och Brasilien. Vårt mål är att bli den första globala banken. Nu finns det några aktörer som nästan är där, men ingen som är lik det vi vill nå. Tillväxten kommer öka ytterligare när vi etablerar oss i Mellanöstern, Indien och Mexiko.

Som konkurrent med de traditionella bankerna, fintechbolag som Klarna och Paypal samt till viss del även nätbankerna Nordnet och Avanza, räknar Revolut med att kunder både i Sverige och globalt i slutändan kommer välja dem som sitt primära bankval. Och då ha allt samlat i en och samma app.
– Vi tittar hellre på oss själva och fokuserar på att bygga vårt bolag än att titta på våra konkurrenter och vad de gör. Just nu tror jag att de tittar mer på vad vi gör än vi på dem, säger Antoine Le Nel och fortsätter:
– Vi har en gradvis strategi i bemärkelsen att vårt budskap inte är att människor ska byta bank direkt. Vi vet att det är en process och att man inte kan köpa förtroende, det tar tid att bygga upp och det är vi redo att göra. Vi konkurrerar inte med traditionella banker ännu, men vi kommer göra det. Istället uppmuntrar vi människor att ta våra produkter en i taget och upptäcka allt vi erbjuder tills de inser att de inte behöver andra banker, säger tillväxtchefen.
"Inga noteringsplaner"
Trots den snabba tillväxten och medieuppgifter om en snar börsnotering, avfärdas ryktena.
– Vi har inga noteringsplaner just nu. Man gör en IPO för att ta in kapital eller för att få likviditet i aktien, vilket inte är prio för oss just nu. Vi har god likviditet och under förra året genererade vi över en miljard i nettovinst, det använder vi för att kapitalisera banker när vi får nya banklicenser. Vi har ingen brådska till börsen, just nu vill vi fokusera på vår verksamhet och expandera till nya marknader.
Till skillnad från traditionella banker erbjuder Revolut handel med kryptovalutor och enligt tillväxtchefen väntar en EU-licens enligt Mica-regelverket, EU:s marknadsregler för kryptotillgångar, snart.
Siktar mot USA
På längre sikt satsar Revolut på att även ta sig an den amerikanska marknaden där man i dag har 1 miljon kunder. Enligt Antoine Le Nel har marknaderna i Europa och USA olika förutsättningar och menar på att om man kan vinna Europa, som har olika valutor och vanor länderna i mellan, så är det enklare att lyckas i USA.
– Vi har inte gjort mycket marknadsföring i USA ännu men vi kommer börja investera betydligt mer där de kommande månaderna. Att bara ta en europeisk produkt till USA räcker inte för att vinna, man måste anpassa sig med mycket bättre produkt- och marknadsanpassning samt ett starkt lojalitetsprogram, säger han.
– Europa har byggt upp några av världens bästa bolag, men den stora utmaningen här är tillgången till kapital. Där ligger USA fortfarande långt före. Jag tror att pengarna kommer komma hit också tids nog, samtidigt som regleringarna är strängare i Europa. De amerikanska fintech-bolagen är väldigt små jämfört med andra banker och techbolag, och än så länge är USA fortfarande mer fokuserat på kontanter än kortbetalningar.

Följ taggar
