Revolution Race minskar resultatet
Revolution Race, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet, redovisar ett rörelseresultat på 57 miljoner kronor i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Omsättningen var på 350 miljoner kronor.

Klädföretaget redovisade ett rörelseresultat på 57 miljoner kronor, vilket kan jämföras med motsvarande kvartal förra året då rörelseresultatet landade på 67 miljoner kronor. Det motsvarar en minskning om 14 procent.
Omsättningen ökade från 342 miljoner kronor i jämförelsekvartalet till 350 miljoner kronor i första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Det motsvarar en ökning med 3 procent.
Försäljningstillväxten i lokal valuta uppgick till 5 procent.
"När vi gick in i kvartalet förväntade vi oss en högre tillväxt men den fördröjda hösten medförde att tillväxten under kvartalet dämpades. Det första kvartalet inkluderade ett augusti med svag försäljning och ett september där vi såg en bättre avslutning. Vi avslutar därmed kvartalet på tillväxtmässigt högre nivåer än för kvartalet som helhet", skriver vd:n Paul Fischbein i vd-ordet.
Bruttovinsten uppgick 245 miljoner kronor, att jämföra med 247 miljoner kronor i motsvarande period i fjol.
Rörelsemarginalen sjönk till 16,3 procent från jämförelsekvartalets 19,5 procent.
I en framåtblickande kommentar skriver vd:n:
"Vårt kunderbjudande med produkter till hög kvalitet och konkurrenskraftiga priser är framgångsrik och vi har skapat en stark position på marknaden. Genom att hålla fast vid vår strategi att undvika mellanhänder är vi trygga med att vi kan fortsätta skapa tillväxt."
Följ taggar
