Revolution races vd: Utmanande marknadsförhållanden
Marknadsförhållandena är fortsatt utmanande för Revolutionrace, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet. Men när marknaden stabiliseras kommer bolaget att vara väl positionerat med en stark finansiell ställning.

Det skriver vd Paul Fischbein i delårsrapporten för det tredje kvartalet (januari-mars) i det brutna räkenskapsåret 2024/2025.
"Vi ser därmed goda förutsättningar att fortsätta vår långsiktiga tillväxtresa och noterar under de inledande veckorna i det fjärde kvartalet en försäljningsökning i lokala valutor jämfört med motsvarande veckor föregående år", uppger vd:n.
Under det tredje kvartalet uppgick Revolutionrace bruttomarginal till 69,4 procent (71,5). Enligt bolaget kan det delvis förklaras av en högre försäljning under mars jämfört med februari och januari.
"Under mars pågick den årliga födelsedagskampanjen då bolaget firade 11 år med attraktiva kampanjerbjudanden, vilket hade positiv effekt på försäljningen samtidigt som den påverkade bruttomarginalen negativt", skriver Paul Fischbein.
Lägre rörelsemarginal än väntat
Försäljningen i Norden växte med 10 procent i lokal valuta under perioden.
"Det är glädjande att vi lyckats upprätthålla den positiva trenden i Norden och öka våra marknadsandelar samtidigt som outdoor-marknaden i Norden är fortsatt utmanande", skriver vd:n och fortsätter:
"I regionerna DACH och Övriga världen noterar vi också rapporter om att marknaderna är svaga men vi ökar våra marknadsandelar i flera länder."
Revolutionrace redovisar ett rörelseresultat på 80 miljoner kronor för det tredje kvartalet (januari-mars) i det brutna räkenskapsåret 2024/2025 (101).
Rörelsemarginalen var 16,4 procent (21,0).
Bruttomarginalen blev 69,4 procent (71,5).
Nettoomsättningen uppgick till 486 miljoner kronor (478). Försäljningstillväxten i lokala valutor var 2 procent.
Genomsnittligt nettoordervärde (AOV) uppgick till 1.018 kronor (969).
Följ taggar