Så blev Pantone designvärldens mittpunkt
Varje år riktas blickarna mot Pantone Color Institute, företaget som med kirurgisk precision sätter tonen för design och mode genom sitt val av årets färg. Genom att analysera färgtrenderna kan företaget förutspå vad som kommer bli det nya svarta, och vad som kommer att genomsyra designen på allt från förpackningar till mode och möbler.


Med över 10 miljoner designers och producenter som användare av deras produkter har Pantone etablerat sig som en central aktör i designvärlden. De har ett internationellt team med färgexperter som till vardags analyserar färgtrender med upp till 20 månaders framförhållning.
När färgföretaget presenterar sitt beslut om årets färg syns nyansen i allt från textilproduktion till visuell marknadsföring. Louise Klarsten, vd på det svenska färgtrendföretaget Color House, påpekar att färgens närvaro på catwalken inte sker av en slump. Modehus och designers planerar sina kollektioner långt i förväg, och Pantones analyser fungerar snarare som en bekräftelse på existerande trender än som en direkt påverkansfaktor.
– Pantone lanserade årets färg i slutet av 2024. Färgen visar att de har koll på sina analyser och förutsägelser, snarare än att branschen med så kort varsel hinner producera mode till visningarna i årets färg. På visningarna visualiseras snarare färgtrenden som Pantone redan förutsett, förklarar Klarsten.
Årets färg: Mocha mousse

För 2025 är det nyansen Pantone 17-1230 Mocha Mousse som blivit utvald till årets färg. Den jordiga, lyxigt dämpade bruna tonen återspeglar en global trend av enkel elegans och "silent luxury" – ett koncept där kvalitet och tidlöshet premieras över kortlivade trender. Klarsten beskriver färgen som en mjuk och vänlig nyans som reflekterar hur vi anammat bruna toner som en av basfärgerna både inom mode, inredning och industridesign.
– Den stämmer väl överens med den tidlöshet som matchar konsumenters drivkraft att konsumera långsiktigt.
Björn Axéns creative director och modegurun Fredrik Robertsson, anser att färgen känns självklar, givet det klimat som världen befinner sig i. Även han ser en tydlig koppling mellan färgen och den globala samtidens konsumtionstrender kring hållbarhet och långsiktighet.
– Det är en sober, diskret färg. Jag vet att det talats om kaffe och choklad, vilket kan symbolisera komfort och trygghet. Beige, brun, grå, vit och svart är alla hållbara färger som inte påverkas så mycket av modetrender, säger Robertsson.
Pantone som temperaturmätare
Hur långvarigt är då Pantones inflytande? Klarsten menar att Mocha Mousse sannolikt kommer att förbli en betydande färg i minst fem år. Hon lyfter att nyansen reflekterar en förändring i konsumentbeteende och en övergripande trend mot långsiktighet och tidlös design – en spegling av världsläget.
– Pantones "årets färg" fungerar som en temperaturmätare på hur världen mår, visualiserat genom färg som är ett universellt språk, säger Klarsten.
Försäljningsstatistik styr kreativiteten
Ett allt mer datadrivet modeklimat gör att designval ofta styrs av försäljningsstatistik och marknadsundersökningar. Enligt Klarsten innebär detta att den konstnärliga friheten begränsas och påverkar modebranschens kreativa mångfald. Hon betonar vikten av att modeföretagen har ett eget designuttryck när det kommer till valet av färg, materialval och stil.
– Det kommersiella och statistiska slätar ut identiteten och de unika designuttrycken, vilket är en utmaning för många varumärken. Varumärken som vågar balansera det kommersiella med eget kreativt uttryck sticker ut, menar Klarsten.
Robertsson instämmer med Klarsten.
– Det är ju en ständig dialog och problematik som alla modehus har, att vara sann mot sin estetik och kreativitet men samtidigt skapa kläder som kunden vill ha. Men det är därför jag handlar och beställer haute couture, för där finns inga kompromisser utan det är bara jag och designern, säger han.
Följ taggar
