
Hannes Hasselrot är mannen som ska vända varuhuset NK:s stora problem: affärsområdet retail. EFN Finansmagasinet var med när han provade ut sin smoking inför 110-årsfesten.
– Vår affärsmodell är en mix av att ha de bästa entreprenörerna och vårt eget sortiment. För vårt dotterbolag ska andelen egna produkter öka, säger han.
Det är varuhuset på Hamngatan i Stockholm, Sveriges paradvaruhus, som fyller 110 år och längst in på NK Herr finns ett dolt utrymme. Bakom en skjutdörr finns ett hemligt rum inrett med en soffa, två provhytter och ett stort bord. På NK Herr köper exempelvis Hufvudstadens störste ägare Fredrik Lundberg sina kostymer.
Om honom enas expediten och Hannes Hasselrot att han har en klassisk, proper stil och att han är mycket noga med sin klädsel.
Det är Hannes Hasselrot också och den specialbeställda smoking som han ska bära vid det kommande 110-årsfirandet av varuhuset där kavajen har dragkedja och är utrustad med en liten blänkande pärla är säkert moderiktig.
Prislapp?
Strax norr om 30 000 kronor.

Skulle bli läkare eller popsångare
Namn Mats Hannes Hasselrot.
Ålder Fyller snart 45 år.
Familj Sambo och två barn.
Bor Gamla Enskede.
Född Uppvuxen i Finspång i norra Östergötland.
Bakgrund Från början är han biokemist som skulle bli läkare, men lovade sig själv att ge popkarriären några månader i London. För att kunna försörja sig under den tiden började han att arbeta som expedit på Liberty och Harrods.
Livet förde inte med sig en karriär som sångare, inte heller återgick han till det naturvetenskapliga.
Trivia Uppger att han har över 30 tatueringar. Samt 36 skinnjackor och över 50 kostymer i den väl tilltagna garderoben.
Huvudvärken
– Vår affärsmodell är en mix av att ha de bästa entreprenörerna och vårt eget sortiment. För vårt dotterbolag ska andelen egna produkter öka.
Ni har precis återlanserat den klassiska NK-skjortan. Är det ett första steg mot att bredda varumärket?
– Snarare steg nummer 20. Vi kommer växa mer med egna produkter. Det kommer våra kunder att märka.
För NK började problemen kring 2005. Trafiken i varuhuset började sakta men säkert minska. I stället handlade folk online.
– Sedan kom börskraschen 2008 och efter det har det varit tufft även om storhetstiderna har kommit och gått. Nu är vi på väg upp ur en svårare period, men en lång resa kvarstår för vi måste genomgå en transformation.
Är NK det största problemet i det annars finansiellt starka och lönsamma Hufvudstaden?
– Jag skulle säga att alla fastighetsbolag har olika typer av huvudvärk just nu. För Hufvudstaden som har en större del av butiker i sitt innehav spelar utmanande tider för just handel och konsumenternas ekonomi en stor roll.
Vilken butik på NK drar mest till andra butiker?
– För att få hög omsättning in i ett varuhus måste du ha en bra skönhetsavdelning. De har bäst lönsamhet per kvadratmeter för produkterna är små och dyra. Att handla på NK måste alltid vara någonting mer än bara ett köp. Men numera rör vi oss sömlöst mellan digital och fysisk handel och då ska vår yta vara aktiverad. Restauranger driver också trafik och på NK finns 21 olika ställen att äta på.
Att handla på NK måste alltid vara någonting mer än bara ett köp.
Kronjuvelen i det restaurangkluster som NK utgör är Bobergs Matsal. Först misslyckades den Guide Michelin-belönade krögaren Björn Frantzén med att få tillräcklig lönsamhet. Enligt uppgifter till EFN Finansmagasinet kämpar konstellationen Svenska Brasserier och Tommy Myllymäki med samma utmaning.
– Det är inget jag känner till.
Möjligheten till sena middagar är begränsade till NK:s öppettider som har drivit fram en diskussion om att dra in en egen hiss med ingång direkt från Hamngatan.
Hannes Hasselrot duckar den frågan.

"Hufvudstaden investerar i att vi ska hålla länge"
Senaste segern som man firade på NK var att väskföretaget Rimowa gör comeback. Hannes Hasselrot lyfter fram deras attachéväskorna i aluminium.
– De är heta igen. Jag har själv en vintage Rimowa.
Kommer NK alltid se likadant ut?
– Hufvudstaden investerar i att vi ska hålla länge. Kvalitet är ett av våra värdeord. Vissa attribut har alltid behållits och på NK ska vi inte ägna oss åt någon revolution. Nytänkandet och transformationen här ligger inte i det visuella. Mitt mandat är relativt stort så länge vi håller oss inom våra ramar. Men vi måste tjäna mer pengar.
NK Retail i siffror
2024: Nettoomsättning: 915,7 miljoner kronor.
Kostnader: −968,5 miljoner kronor.
Bruttoresultat: −52,8 miljoner kronor*.
2023: Nettoomsättning: 789,5 miljoner kronor.
Kostnader: −838,4 miljoner kronor.
Bruttoresultat: −48,9 miljoner kronor*.
Antal hyresgäster 31 december 2024: 107 stycken.
Uthyrbar varuhusyta, Stockholm och Göteborg: 35 553 kvm.
Uthyrbar lageryta, Stockholm och Göteborg: 10 269 kvm.
Total försäljning inkl. moms: 2,9 miljarder kronor.
* Bruttoresultatet är inklusive koncerninterna hyreskostnader.
Källa: HUFVUDSTADEN.SE
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln




