Sågades för burgarpriser – nu växer Five Guys
En snabbmatsmåltid för dryga 300 kronor fick vissa konsumenter att gå i taket.
Nu väntar expansion i Sverige för det amerikanska hamburgerhaket.
– Det är fortfarande väldigt högt tryck, säger Five Guys operativa Skandinavienchef Ethan Jabbar till SvD.

De svenska hamburgerkedjorna Brödernas och Jureskogs har varit hårt pressade och tvingats stänga ett stort antal restauranger.
Amerikanska Five Guys räknar med att växa sedan den första restaurangen öppnade vid Sergels Torg i Stockholm i fjol.
Uppsala står näst på tur i september, därefter köpcentret Mall of Scandinavia norr om huvudstaden.
Enligt SvD räknar hamburgerkedjan – med närmare 2 000 restauranger runt om i världen – att finnas på 5–6 platser i Sverige och Danmark inom ett år.
"Ligger i linje"
Drygt 20 000 gäster har besökt restaurangen vid Sergels torg per månad, som siktar på en årsomsättning på 50 miljoner kronor.
– Målet är en tvåsiffrig rörelsemarginal för restaurangen. Vi ligger i linje med vad vi hade hoppats på från början, säger Ethan Jabbar, operativ chef i Skandinavien, till SvD.
Han försvarar samtidigt bolagets prissättning. Vid lanseringen väckte en prislapp på 307 kronor för en dubbelhamburgare, pommes frites och dryck stor uppmärksamhet och möttes av kritik bland besökare.
– Det vi erbjuder är en premiumburgare. Vi har inga frysar i våra restauranger, all mat är färsk och tillagad från grunden. Genomsnittsnotan per gäst ligger strax under 250 kronor, vilket är i nivå med många dining-restauranger, säger Jabbar till SvD.
LÄS MER: Kritiken – 307 kronor för ett skrovmål: "Lackar ur"
