Säljraset kan radera Teslas extrainkomster
Knappt 3 miljarder dollar av Teslas intäkter för 2024 kom från vidareförsäljning av utsläppskrediter.
När försäljningen i Europa minskar kraftigt riskerar inkomstkällan att sina.


Biltillverkare som säljer för många bilar med förbränningsmotorer inom EU är föremål för avgifter – men har möjlighet att gå samman med andra tillverkare och köpa krediter för att kompensera och undvika avgifterna.
Ett upplägg som tjänat elbilstillverkaren Tesla väl.
2,76 av Teslas intäkter på 97,7 miljarder dollar för 2024 kom från försäljning av europeiska utsläppskrediter till andra biltillverkare. En ökning på 54 procent jämfört med föregående år.
"Satt under press"
Under 2025 har Stellantis (koncernen där bland annat Fiat, Peugeot, Jeep och Alfa Romeo ingår), Toyota och Ford gått samman med Tesla och valt att betala för bolagets överskott av krediter. De riskerar dock att bli betydligt färre än planerat när försäljningssiffrorna faller kraftigt i Europa. Enligt billobbyn ACEA med 50 procent jämfört med fjolåret.
– Om det går dåligt för Tesla och de inte säljer tillräckligt många bilar i år kan de ha färre krediter än vad de lovat Stellantis och de andra. Tesla är satt under press, säger Peter Mock, verksamhetschef för International Council on Clean Transportation till Politico (ICCT).
I nuläget är utsläppspoolen Tesla bildat med de tre andra tillverkarna på väg att missa utsläppsmålen för 2025, enligt ICCT.
"Som att köra en Maga-hatt"
Även i Kina har försäljningen av Teslas två storsäljare Model 3 och Model Y halverats jämfört med i fjol. En uppdaterad version av Model Y är dock på väg ut på marknaden.
Garth Ancier i Los Angeles säger till Wall Street Journal i ett reportage om den förändrade inställningen till Tesla i USA att varumärket blivit problematiskt för honom och andra Tesla-ägare han känner. En av dem beskriver det "som att köra en stor, röd Maga-hatt". I USA har antalet bilköpare som "definitivt kan tänka sig" en Tesla sjunkit från 22 till 7 procent sedan i fjol somras, enligt en undersökning från Strategic Vision.
Under fredagen fortsatte aktien att backa. Den ligger fortfarande på plus dryga 3 procent sedan det amerikanska valet, men från toppen i mitten av december har kursen fallit med dryga 45 procent.
