SCA överraskar på vinsten – men tappar i försäljning
Skogsbolaget SCA:s ebitda-resultat blev 2 033 miljoner kronor för det andra kvartalet 2025.
Analytikerna hade i genomsnitt räknat med ett ebitda-resultat på 1 932 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av elva analytikers prognoser inför rapporten.

Ebitda-marginalen uppgick till 37,8 procent. Väntat var 33,9 procent.
Försäljningen uppgick till 5 380 miljoner kronor. Här låg Infronts konsensusprognos på 5 697 miljoner kronor.
"Högre försäljningspriser och högre leveransvolymer påverkade resultatet positivt, vilket motverkades av högre råvarukostnader och negativa valutaeffekter. Hög självförsörjningsgrad inom vedråvara dämpade effekten av de stigande vedråvarukostnaderna", skriver bolaget i rapporten.
Försäljningen uppgick till 5 380 miljoner kronor. Här låg Infronts konsensusprognos på 5 697 miljoner kronor.
MSEK | 2025:2 | 2024:2 | Procent |
|---|---|---|---|
Nettoomsättning | 5 380 | 5 291 | 2 |
EBITDA | 2 033 | 1 888 | 8 |
EBITDA-marginal, % | 37,8 | 35,7 | |
Rörelseresultat | 1 504 | 1 361 | 11 |
Periodens resultat | 1 088 | 960 | 13 |
Resultat per aktie (SEK) | 1,55 | 1,37 | |
Operativt kassaflöde | 953 | 526 | |
Nettolåneskuld/EBITDA | 1,8x | 1,8x |
”Ökade försäljningspriser”
Bolaget skriver även att resultat i det andra kvartalet stärktes i förhållande till motsvarande kvartal föregående år och jämfört med utfallet för föregående kvartal.
”Den positiva resultatutvecklingen förklaras främst av ökade försäljningspriser jämfört med de båda jämförelseperioderna, och därtill god kostnadskontroll inom främst vedråvara, energi och logistik. Till detta noterades även lägre övriga driftkostnader relaterade till den fortsatta uppkörningen av genomförda strategiska investeringar”, skriver bolaget och fortsätter:
”De strategiska projekten förväntas successivt bidra till ökande produktionsvolymer och stärkt kassaflödesgenerering under de kommande åren. Det osäkra marknadsläget, präglat av diskussioner om tullar och handelshinder samt valutarörelser, riskerar fortsatt att påverka marknadsförutsättningarna.”