Scandics frukostdrag: ”Bör justera för krympflation”

Hotellkedjan Scandic slutar inkludera frukost i priset.
Swedbanks prognoschef Andreas Wallström säger att ändringen speglar den tuffa miljö som tjänstesektorn befinner sig.
– I bästa fall syns det inte som inflation, eftersom SCB ska ta hänsyn till sådana förändringar när de mäter hotellpriser och kvalitetsjustera därefter, säger han.

Andreas Wallström är prognoschef på Swedbank.
Swedbanks prognoschef Andreas Wallström om Scandics frukostdrag. Foto: Pressbild/Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I veckan kom nyheten att Scandic slutar inkludera frukost i priset när man bokar en hotellnatt hos dem. Draget mötte starka reaktioner i sociala medier.

Christoffer Houmb Sjölin, kommunikationschef på Scandic, uppgav för EFN att det är ett beslut som ökar flexibiliteten för gästerna.

”Vi förstår naturligtvis att förändringen i sig kan väcka känslor, men det är viktigt att komma ihåg att ändringen i själva verket ger våra gäster ökad valbarhet när de bokar”, skrev han till EFN.

SEB tar upp nyheten om hotellfrukosten i sin morgonrapport och ställer sig frågandes om detta kommer synas i motsvarande lägre rumspriser eller om detta bara är "hotellbranschens variant av krympflation".

"Ska justera för krympflation"

Swedbanks prognoschef Andreas Wallström säger att Scandics hotell-besked är ett uttryck i en tuff miljö som tjänstesektorn befinner sig i.

– Det här blir inte samma tjänst eller produkt som tidigare eftersom det nu är exklusive frukost, säger Andreas Wallström.

– Om SCB inte justerar det här så kommer det att bli billigare nu än för ett år sen, säger han och menar att det kan ge ett missvisande intryck av att hotellpriserna har sjunkit.

Men Andreas Wallström är övertygad om att SCB kommer kvalitetsjustera priset och tror därför inte att det kommer synas i konsumentprisindexet.

– Krympflation är som fenomen välkänt inom andra delar av ekonomi. Alltså att man säljer en produkt i förpackning och sen minskar innehållet i förpackningen men behåller samma pris. Om man ska se den här nyheten från perspektivet som statistiker som ska mäta inflationen, så ska de justera för krympflation. 

– Tyvärr kan producenterna som minskar förpackningar, eller i det här fallet tar bort frukostar, lyckas lura en del konsumenter att tro att det är billigare. Men jag tror inte man lyckas lura Statistiska centralbyrån.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;