Scandics svar på reaktionerna – efter frukost-beskedet
I går kom nyheten om att hotellkedjan Scandic gör en stor förändring och slutar inkludera frukost i priset när man bokar en hotellnatt hos dem, vilket har mött starka reaktioner.
”Det här beslutet är grundat på gediget underlag”, skriver Scandics kommunikationschef Christoffer Houmb Sjölin, i en kommentar till EFN.

Scandics beslut att inte längre inkludera frukost i priset har uppmärksammats i de flesta stora svenska medier.
Förändringen kommer att träda i kraft på samtliga Scandic-hotell under året. Enligt hotellkedjan har förändringen mötts av "positiv feedback" från gästerna.
Samtidigt har den mötts av starka reaktioner i sociala medier.
Christoffer Houmb Sjölin betonar att det här är ett beslut som ökar flexibiliteten för gästerna.
”Vi förstår naturligtvis att förändringen i sig kan väcka känslor, men det är viktigt att komma ihåg att ändringen i själva verket ger våra gäster ökad valbarhet när de bokar”, skriver han till EFN.
Scandic om reaktionerna: ”Förstår det kan väcka känslor”
Han skriver att det faktum att man nu kan välja om man vill betala för frukosten eller inte gör hotellen tillgängliga för fler gäster, eftersom priset för ett rum utan frukost blir mer konkurrenskraftigt än det priset som inkluderar frukost.
”Tidigare i år genomförde vi pilotprojekt på flera hotell där vi fick positiv respons och bra återkoppling från våra gäster, och vår förhoppning är att våra gäster kommer att se det positiva i möjligheten att välja”, skriver Christoffer Houmb Sjölin och avslutar med:
”Vi känner oss trygga i beslutet att ge fler gäster valmöjligheten”.
Följ taggar
